menu
predchádzajúce
nasledujúce
spustiť rotovanie
zastaviť rotovanie

SUB FM: Chceme byť alternatívou a naučiť mladých opäť počúvať rádio

So žiadosťou o voľné rozhlasové frekvencie sa do výberového konania prihlásil aj projekt nového rádia Sub FM. Stanica už v minulosti žiadala o frekvenciu v Trnave, no získalo ju Rádio Aetter. Tentokrát Sub FM chce kmitočty v Trnave, Nitre a Prievidzi. O tom, s akým zámerom pôjde projekt pred licenčnú radu, sme sa rozprávali s Erikom Petlákom, ktorý za projektom stojí.
SUB FM: Chceme byť alternatívou a naučiť mladých opäť počúvať rádio

Kedy vlastne vznikla myšlienka založiť tererstriálne rádio SUB FM a prečo?

Vznikla po mojom odpojení sa od projektu Trnavského rádia, kde sme sa rozchádzali v tom, čo hrať a ako projekt pozicionovať. Chcem dávať väčší priestor menšinovým žánrom, a tiež študentom, nie iba z jednej, ale z viacerých škôl a univerzít. Náš projekt ide cestou odlíšitelnosti, a to aj v hudobnej dramaturgii. V rádiách z môjho pohľadu, keďže pracujem ako producent, nedostáva priestor množstvo slovenskej hudby, ktorá dosahuje zahraničné kvality. Napríklad hiphop má podľa mňa extrémne málo priestoru, všetci hrajú to isté a celý éter je skoro jednoliaty. Filozofia značky SUB FM spočíva v podpore subžánrov a subkultúr ako takých. Nebojíme sa ísť aj za hranice odvahy verejnoprávneho vysielateľa. Ak má Praha svoje alternatívne Radio 1, za určitých okolností dokáže fungovať takýto projekt aj v menších slovenských podmienkach. Udržateľne, podotýkam.

Tak ale dnes aj rádiá, ktoré sú komerčnejšie založené, nie sú schopné generovať zisk. Je idea, s ktorou do toho idete, vôbec životaschopná?

Z môjho pohľadu áno. Ja som oslovil viacero komunít. Počítam s financovaním zo súkromných zdrojov, rádio bude nejaký čas dotované. Tak sme ho nastavili. Za takmer dva roky príprav však už vzniklo množstvo podporných dohôd, či už na báze sponzorských darov alebo iných prísľubov podpory. Verím, že alternatívne, subžánrové rádio bude flexibilnejšie a dynamickejšie v súkromnom vlastníctve, než si to môže dovoliť verejnoprávne médium. V pláne máme zúčastňovať sa festivalov, ako festivalové rádio s možnosťou kombinácie online a on air prenosov. Pôjdeme do aplikácií a budeme intenzívne pracovať s komunitou mladých poslucháčov.

Tu sa ale bije to, že ak mám možnosť počuť hudbu z festivalu v rádiu, teoreticky naň nemusím ísť a tá menšinovosť zároveň zužuje potenciálne množstvo poslucháčov. Myslíte si, že to bude dostatočne zaujímavé, aby povedzme nejaký malý podnikateľ chcel u vás inzerovať?

Keď si to zoberieme štatisticky, rádiá hrajú pre ľudí nad 25 rokov. Tu máme na trhu dieru, čo sa týka mladých. Pre nich pritom rádiá prestávajú existovať, nenájdu si tam nič pre seba, a to je dôvod prečo by tu niečo také malo byť, prečo by sme napríklad mali vysielať viac aj povedzme hip-hopu, ktorý počúvajú napríklad 13 a viac roční, alebo viac elektronickej hudby, či nu-jazzu. Sú dokonca undergroundové kapely z Prievidze, Partizánskeho, ktoré priestor v rádiách nedostanú nikdy. Rádiá idú cestou zisku, preto idú do komercie. 

Tak ale z peňazí od inzerentov žijú...

To je jasné. Máme svoje biznisy a vlastné prostriedky, ktoré do toho chceme dať. Je to pre mňa výzva a myslím si, že to má potenciál. Vieme osloviť ľudí, ktorí dnes nie sú oslovení rádiami. Je pravda, že menšinové rádiá sú aj online, ale toto je o tom, oživiť takúto myšlienku aj na klasickej frekvencii i pre mladých, ktorí dnes rádio nepočúvajú, aby ich to k rádiu vrátilo. 

To je pravda, že mladí rádio už preskakujú, je to pre nich “niečo pre starých” a aj to, že alternatívne kapely sa do rádia až tak nedostanú. Fakt však je, že dnes, oproti minulosti, majú všetci oveľa viac možností, ako preraziť, rádio v podstate až tak nepotrebujú. Nie je to také plávanie proti prúdu?

Z môjho pohľadu nie. Sám mám kontakty ako producent na mnohých interpretov, kapely, festivaly, kluby, hudobné komunity. Ja sa o budúcnosť nebojím, tá podpora je tam silná. Chceme oživiť staré dobré rádio a nastaviť ho pre mladých. Isteže, na trhu sú streamingové služby. S tým ale v stratégii rátame.

Keď ste spomínali napojenie na festivaly, hudobné kluby. Tie teraz, keď je korona, trpia najviac, mnohí nevedia čo bude, či bude... Podmienky ani v tomto smere nie sú ideálne a všetci budú mať čo robiť aby sa sami finančne postavili na nohy po tomto cirkuse. Neobávate sa, že vám to nahlodáva celú túto myšlienku?

Keď nebudú festivaly a koncerty, môžeme robiť live streaming. Rádio bude silne previazané na online aktivity. Vydržíme to, osobne sa toho nebojím. Máme za sebou dobrú komunitu.

Ak by ste frekvencie dostali, kedy by ste ich rozvysielali?

Technicky sme na to pripravení spustiť to hneď, máme dohodnutú najmodernejšiu vysielaciu technológiu. Už tiež vysielame neverejne online. Na subfm.sk máme logo, čoskoro pribudne link na stream. Bude sa tam hrať hudba, ktorú chceme priniesť na FM frekvencie v tomto projekte, menšinové žánre a veľa veľa slovenskej hudby. U nás nemáme problém hrať i 40 a viac percent domácej hudby, lebo ideme po takej, aká sa v rádiách veľmi nehrá.

Aktuálne žiadate o Trnavu, Nitru a Prievidzu. Ak by ste dostali len jednu z frekvencií, lebo v prípade Prievidze ste jediný uchádzač, tak by ste šli do toho aj tak?

Pre nás je dôležité dostať to ako balíček. Ak by sa to nestalo, tak sme samozrejme pripravení, spustiť to aj v jednom meste. Prievidza je pre nás dôležitá, lebo čo sa týka menšinového subžánru drum&bass, je tam veľmi silná komunita. Mám aj konkrétne čísla. Táto komunita nemá žiadny alebo minimálny priestor v rádiách.

Čitatelia, čo tento text teraz čítajú, si ešte nevedia predstaviť, ako váš program bude vlastne vyzerať - ráno, cez deň a večer, či počas víkendu. Vedeli by ste ho popísať v takých hrubých črtách?

Štandardne budeme mať ranné, denné a večerné vysielanie. Čo sa hudby týka, onedlho si nás budete môcť pustiť online. Nemá zmysel riešiť detailný programing, keďže to, či vysielať začneme, závisí od licenčnej rady.

Keď sa opýtam inak - koľko hovoreného slova bude vo vysielaní?

Jednoduché prúdové vysielanie, veľmi odľahčené, tak, aby sme vedeli udržať ATS na vysokých číslach. V zásade môžem povedať, že deň bude bez problémov príjemným počúvaním pre mlado zmýšľajúcich resp. mladých k ich práci, či napr. k štúdiu. Určite nepôjde o veľa hovoreného slova, pri našom formáte je hudba dôležitejšia.

Tým, že budete vysielať v regióne, budete vysielať aj regionálne informácie, alebo budete vyslovene hudobne zamerané rádio?

Počítame s dôrazom na lokálne informácie, najmä z oblasti diania v kultúre či na klubovej scéne. Záleží aj od toho, ako sa k tomu postaví licenčná rada a či dostaneme jednu alebo všetky frekvencie. Ak by sme mali len jednu frekvenciu, tak určite spravodajstvu nebudeme venovať zásadný priestor. V témach, ktoré k nášmu formátu pasujú, toho v jednom meste až tak veľa nie je.

Ak by ste frekvencie nezískali vôbec, lebo aj to sa môže stať, budete v tom projekte pokračovať a vysielať len online? Alebo hľadať vlastné frekvencie?

Budeme vysielať online a žiadať opäť. V hre je aj koordinácia, projekt berieme seriózne.

Keď ste boli na minulom vypočutí, chceli ste spolupracovať s univerzitami, mali ste dokonca pripravené memorandum o spolupráci s Trnavskou univerzitou. Budete s vysokými školami spolupracovať ďalej?

Samozrejme, chceme. Treba si ale uvedomiť, že UCM bude mať v týchto dňoch v éteri vlastné rádio, ktoré formátovo nie je kompatibilné s nami. Ak sa nič nezmení oproti tomu, čo som mal možnosť počuť na streame, predpokladám že ich formát bude CHR, teda nové hity. Nič, čo by na trhu už nebolo, pričom práve univerzitné rádiá sú vo svete nostieľmi subžánrov. Naša cesta je iná. Chceme byť networkingom pre študentov naprieč univerzitami a podporovať kultúru zdola.

Držíme palce pri verejnom vypočutí.

Súvisiace články

Súvisiace rádiá

pridať príspevok  Diskusia k článku: 7 príspevkov

5ulo
5ulo 13.11.2020 02:26

Kamo, tebe asi preplo.. vrat sa do minulosti a navstiv Woodstock '69.. (pomocka: cislo 69 reprezentuje rok, nic ine). Podla toho, co pises, budem asi riadne sfetovana hlava, prechlastana, opiercingovana, homosexualna transka a ja neviem co, len preto, ze mam rad alternativu v eteri viac ako komercne otrepane zalezitosti.. ale vies co? nie som ani jedno z toho vyssie menovaneho.. tvoja dedukcia je trosku derava.

Leimon (neregistrovaný, 62.197.243.xxx)
Leimon (neregistrovaný, 62.197.243.xxx) 13.11.2020 00:55

Tvoj vysoko odborný názor, ktorý nie je vôbec homofóbny, je skutočným prínosom do tejto diskusie.

Ten dobry stary ujo (neregistrovaný, 85.216.239.xxx)
Ten dobry stary ujo (neregistrovaný, 85.216.239.xxx) 12.11.2020 22:37

Dufam ze ako mensinove radio bude podobne politicky angazovane ako jeho najblizsi konkurent radio FM! Samozrejme smerom na liberalno-duhove nabozenstvo. Bez toho je to len akasi hracia skrinka, substituovatelna internetom v dnesnej dobe. Aj drogovo priatelsky Ragtime (zazitok z vone) isiel v tychto slapajach, len akosi dosiel... Nuz a radio The End ze vraj zacalo tam kde tato fet-legenda z 90tok skoncila, takze bez poriadnej agitacky, ciernych labuti, feministiek alebo Rudiho Rusa ani na krok.

Jeden+z+mnohých (neregistrovaný, 84.47.21.xxx)
Jeden+z+mnohých (neregistrovaný, 84.47.21.xxx) 12.11.2020 13:38

Napr. lcd monitory namiesto crt :)

Leimon (neregistrovaný, 62.197.243.xxx)
Leimon (neregistrovaný, 62.197.243.xxx) 12.11.2020 01:04

Pretože vybavenie najmodernejšou vysielacou technikou je podľa mňa v rozpore s finančným budgetom, ktorým toto rádio disponuje. Bez urážky, ale podľa mňa ide o totálny low cost. Ak niekto z autorov nájde odvahu a popíše čo myslel najmodernejšou vysielacou technikou, budem rád konfrontovaný.

Aktuálne články

Počúvanosť
sobota, 15.5.2021
1.
19,17%   - 4,06%
2.
14,75%   + 0,72%
3.
11,26%   + 0,33%
4.
8,09%   - 4,81%
5.
4,99%   + 0,15%
Počúvanosť cez web a aplikáciu Radia.sk - 15.5.2021
podiel [%] celkovej počúvanosti
3. + 4. vlna 2020 (kĺzavé dáta)
1.
17,07%   - 0,29%
2.
14,79%   - 0,16%
3.
10,10%   - 0,06%
4.
7,72%   - 0,38%
5.
7,20%   - 0,16%
MEDIAN SK - Market & Media & Lifestyle - TGI
3. + 4. vlna 2020 (kĺzavé dáta)
% populácie SR vo veku 14-79 rokov, počúval včera
I. - III. etapa 2021
1.
34,5%   - 0,2%
2.
23,7%   - 0,7%
3.
23,2%   - 0,5%
4.
18,6%   - 0,5%
5.
16,4%   - 0,2%
MEDIAN SK, RADIOPROJEKT, I.-III./2021
% populácie SR vo veku 14-79 rokov, počúval minulý týždeň
Hranosť
18. týždeň 2021 03.05.2021 - 09.05.2021
1.
Album
Tiësto
The Business
2.
Album
Atb, Topic, A7s
Your Love (9pm)
3.
Album
Robin Schulz feat. Kiddo
All We Got
4.
Album
Ed Sheeran
Afterglow
5.
Album
Imagine Dragons
Follow You
34. týždeň 2019 26.08.2019
1.
Album
Shawn Mendes & Camila Cabello
Señorita
2.
Album
Daddy Yankee & Katy Perry Feat Snow
Con Calma
3.
Album
Billie Eilish
Bad Guy
4.
Album
Lil Nas X feat. Billy Ray Cyrus
Old Town Road
5.
Album
Katy Perry
Never Really Over
Hosting pre vaše podnikanie. Pre vás.