menu
predchádzajúce
nasledujúce
spustiť rotovanie
zastaviť rotovanie

Komentár: Je zvrátené opäť riešiť kvóty. Trh by domácu hudbu najlepšie vyriešil sám

Komentár: Je zvrátené opäť riešiť kvóty. Trh by domácu hudbu najlepšie vyriešil sám
Téma podielov domácej hudby v rádiách je opäť horúca, a to napriek tomu, že nielen v mediálnej oblasti, ale aj v súvislosti s pandémiou je oveľa viac horúcejších tém, ktoré by sa mali riešiť.

Do problematiky kvót sa montujú všetci, ktorí majú pocit, že by mali zvyšku spoločnosti diktovať hudobný vkus a v živote nevideli jeden reálny, nie tendenčný hudobný test, či prieskum záujmu o domácu hudbu. Rozhodujú odtrhnutí od reality. Už pred časom mohli byť kvóty minulosťou, keby sa ministerka kultúry nezľakla po scestnej intervencii jej šéfa strany - ministra financií, ktorý teda okrem iného zjavne "rozumie" aj hudbe a rádiám.

Plénum parlamentu sa má opäť v rámci prerokovania nového zákona o mediálnych službách zaoberať otázkou návrhov, ktoré chcú prepočítavať povinný podiel domácej hudby. Zákonom dané pravidlá nám už nejeden piatok krivia (slušne povedané) domáci éter. Jeden z návrhov, ktorý by mal zmierniť existujúci stav, je od poslankyne Sme rodina - Moniky Péter. Ten má rozdeliť deň na dvojicu pasiem, a to od polnoci do obeda a od obeda do polnoci. V oboch by malo byť u súkromných rádií 25% domácej hudby a u verejnoprávneho rozhlasu 35%. Pre rádiá by to malo tú výhodu, že domácu hudbu by mohli vytlačiť do offtime, keď počúva minimum ľudí a stanice by si nekazili lepší vysielací čas hudbou, ktorá by inak neprechádzala cez bežné testovanie. Treba spomenúť, že strane Sme rodina šéfuje Boris Kollár, ktorý je aktuálne vlastníkom Fun Rádia a Rádia Vlna, a zrejme aj preto prišiel odtiaľ tento návrh, ktorý by mal aspoň zjemniť existujúci - pre rádiá i poslucháčov nevyhovujúci stav.

Aktuálny stav ale teší ochranný zväz SOZA a vybraných interpretov, ktorí pri nedávnom pokuse o zrušenie prišli vyplakávať. Juraj Čurný, ktorý lobuje za interpretov a zastupuje SOZU sa obáva, že sa podiel domácej hudby v hlavných vysielacích časoch po aplikovaní spomenutého návrhu výrazne zníži, a preto chce, aby sa zaviedli časové pásma od 06:00 do 18:00 a od 18:00 do 06:00. Rád by bol aby do hlavného, t.j. denného vysielacieho času vliezlo 20% domácej hudby, pre verejnoprávne stanice aspoň 30%, pričom ďalších 5% by si vysielatelia “láskavo” mohli doplniť v tom druhom čase. Ľahko sa mu hovorí, keď on rádiám neplatí ani účty za šírenie signálu, ani ďalšie náklady spojené s vysielaním. Mimochodom… Keď SOZA podobné nezmysly požaduje, nebolo nezmyselné, aby sa rovnakým percentuálnym podielom podieľali aj na nákladoch spojených s vysielaním? To by teda za týchto okolností mohlo do toho zákona pribudnúť tiež. Keď už “regulujeme” a schvaľujú sa nezmysly - ďalší navyše (ekvivalentný) by sa tam vošiel… Veď peňazí majú dosť.

Prípadne by si to SOZA mohla vyskúšať na vlastnej koži. Teraz je v aktuálnom výberovom konaní voľných dostatok frekvencií. Môžu si urobiť rádio len s domácou hudbou. To by ale pozerali, koľko ľudí by takýto nezmysel počúvalo. Diktovať áno, niesť náklady nie… a ešte si nechať zaplatiť za hranie hudby, ktorú hrať nechceš. Nie je to choré? Už tu pritom bolo Rádio Hey len so slovenskou a českou hudbou. Malo mizernú počúvanosť až nakoniec celý projekt skrachoval. SOZA by si to ale asi mohla dovoliť, aby peniaze v nákladoch spláchla do kanála.

Keď to prenesieme do iných oblastí, tak je to ako keď by sme pánovi Čurnému navrhli, že 25 až 35% oblečenia, ktoré má na sebe cez deň, musí byť slovenskej výroby a je jedno, či sa mu páči strih, vzor, farba, cena a bude si to chcieť kúpiť a obliecť alebo nie. V primetime by si zasa večer mal pozrieť slovenský film, ktorý už ale x-krát videl, lebo nový slovenský nie je k dispozícii každý deň, prípadne nejakú nezaujímavú alternatívnu blbosť - ale veď domácu, no veď prečo nie… Nemal by sa pozerať na aktuálny a nový americký trhák, lebo ten by podľa jeho optiky bolo dobré zaradiť niekde po polnoci a primetime otapetovať domácim… A samozrejme, obedovať a večerať ideálne v slovenských reštauráciách bez ohľadu na to, či varia dobre, najlepšie opäť denne, aj keď to už bude liezť krkom. Veď načo byť kozmopolitní, keď môžeme byť spiatočnícki. Keď kúri plynom, tak i teraz mal mať aspoň 25 až 35% slovenského plynu - nevadí, že ho tu nie je dosť. A podobnými absurditami by sa dalo pokračovať…

Čudujete sa ako je to absurdné? Áno je. Ako celé kvóty a otázka, ktorá tu už dávno nemala byť, pretože záujem o čokoľvek v každej oblasti prirodzene reguluje trh. Všetko ostatné ho deformuje. Keď niekto bude vyrábať niečo, o čo nie je záujem, nemôže predsa diktovať niekomu ďalšiemu, navyše súkromnému subjektu - kúpiš a zaplatíš povinne toľko a toľko. Ak bude dostatok dobrej domácej hudby, ktorá obstojí na otvorenom trhu so zahraničnou produkciou, rádiá jej budú hrať viac, organicky a aj bez príkazov.

Celá debata o povinnej regulácii v tomto smere je zvrátená. Má len pár víťazov - SOZU a zadkolezov, ktorí jej vystavujú faktúry, robia to vo svojom osobnom (nie verejnom) záujme. No výrazne viac má porazených - rádiá a poslucháčov. Rozhlasové stanice by predsa poslucháčom neponúkali niečo, čo sami nechcú. Takto musia. Tvrdiť, že poslucháčom kvóty vyhovujú, je obyčajne tendenčné klamstvo, ktoré rádiám ubližuje a nahráva novým, neregulovaným spôsobom konzumácie hudby.

Súvisiace články

pridať príspevok  Diskusia k článku: 24 príspevkov

diskusator (neregistrovaný, 89.173.203.xxx)
diskusator (neregistrovaný, 89.173.203.xxx) 08.02.2022 10:45

Myslis ten priesum, ktory si dala vypracovat SOZA? A teda otazky boli urcite zamerne volene tak, aby vysli pre nich pekne a vyhodne cisla? :)

MUSIC SK
MUSIC SK 07.02.2022 22:59

NA radia.sk aj v tomto komentári sa viacerí vyjadrujú, že rádiá si robia prieskumy a o slovenskú hudbu nie je záujem, lebo je slabá.

No a dočítalo som sa práve, že podľa širšieho prieskumu ľudia chcú pomer 1:1.

Citujem " Podľa obyvateľov Slovenska by 5 z 10 skladieb (priemer = 5,26) malo byť slovenských. Až 67% opýtaných si myslí, že v rádiu, ktoré najčastejšie počúvajú, by z 10 hraných skladieb malo pochádzať zo Slovenska aspoň 5. Iba necelé 1% opýtaných by nechcelo vo svojom obľúbenom rádiu počuť žiadne slovenské skladby."

Takže autor komentára a tu poniektorí patria do toho 1%-ta.

TX (neregistrovaný, 85.237.234.xxx)
TX (neregistrovaný, 85.237.234.xxx) 07.02.2022 17:18

Ak chceš zmeniť svet, začni od seba!

https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2000…

MUSIC SK
MUSIC SK 07.02.2022 16:21

Veľmi sa mi páči takáto argumentácia. Používala sa presne rovnaká v čase socializmu, že ak ľudia niečo kritizovali , tak ich vyzvali: Súdruh, kritizuješ ale nedávaš žiaden návrh, ako to riešiť .

Jediný rozdiel je v tom, že ja som licencie nekritizoval a analyzoval som, že hudba nie je je základom prežitia rádií ale moderovanie a príjmy z reklamy.

TX (neregistrovaný, 85.237.234.xxx)
TX (neregistrovaný, 85.237.234.xxx) 07.02.2022 01:54

Aktuálne články

Počúvanosť
pondelok, 27.6.2022
1.
21,08%   + 5,55%
2.
21,00%   - 1,12%
3.
12,94%   + 4,27%
4.
10,58%   + 2,09%
5.
6,77%   - 0,28%
Počúvanosť cez web a aplikáciu Radia.sk - 27.6.2022
podiel [%] celkovej počúvanosti
4. vlna 2021 + 1. vlna 2022 (kĺzavé dáta)
1.
16,71%   + 0,21%
2.
14,66%   + 0,34%
3.
10,29%   - 0,01%
4.
7,46%   ± 0,00%
5.
6,94%   + 0,06%
MEDIAN SK - Market & Media & Lifestyle - TGI
4. vlna 2021 + 1. vlna 2022 (kĺzavé dáta)
% populácie SR vo veku 14-79 rokov, počúval včera
III. - V. etapa 2022
1.
33,9%   - 0,2%
2.
24,2%   - 0,2%
3.
22,7%   - 0,2%
4.
18,5%   + 0,3%
5.
17,2%   + 0,3%
MEDIAN SK, RADIOPROJEKT, III.-V./2022
% populácie SR vo veku 14-79 rokov, počúval minulý týždeň
Hranosť
25. týždeň 2022 20.06.2022 - 26.06.2022
1.
Album
Imagine Dragons & JID
Enemy
2.
Album
Camila Cabello
Bam Bam (Feat. Ed Sheeran)
3.
Album
Leony
Remedy
4.
Album
Ray Dalton Ft.Alvaro Soler
Manila
5.
Album
Iann Dior
Let You
34. týždeň 2019 26.08.2019
1.
Album
Shawn Mendes & Camila Cabello
Señorita
2.
Album
Daddy Yankee & Katy Perry Feat Snow
Con Calma
3.
Album
Billie Eilish
Bad Guy
4.
Album
Lil Nas X feat. Billy Ray Cyrus
Old Town Road
5.
Album
Katy Perry
Never Really Over
Hosting pre vaše podnikanie. Pre vás.
×