menu
predchádzajúce
nasledujúce
spustiť rotovanie
zastaviť rotovanie
Ako je to s malými stanicami a počúvanosťou?

Ako je to s malými stanicami a počúvanosťou?

Počúvanosť u lokálnych a regionálnych staníc je pravidelne sa opakujúca otázka. V národnom prieskume MML-TGI, ktorý realizuje spoločnosť MEDIAN SK, dosahujú tieto stanice zanedbateľné výsledky, ktoré sú často pod hodnotou 10 000 poslucháčov [počúval včera]. O číslach menších staníc sme sa rozprávali s Jindřichom Bardonom, ktorý stojí na čele spoločnosti Median SK.

Prečo majú lokálne a regionálne stanice v prieskumoch často extrémne nízke (väčšinou nezverejňované) čísla, aj keď v regióne majú svojich poslucháčov?

radia.skPretože z dlhodobého hľadiska (posledných desať rokov) reálne klesá počúvanosť regionálnych, prípadne lokálnych rozhlasových staníc na úkor malej skupinky silných celoplošných rozhlasových staníc. Pre podporu svojho tvrdenia by som tu mohol uviesť niekoľko názvov rozhlasových staníc, ktoré po poklese následne aj zanikli. Myslím však, že ten, koho to bude zaujímať si podrobnejšie pozrie historické dáta. A po druhé, ako sami píšete vo svojej otázke - „v regióne majú svojich poslucháčov“, ide o meranie regionálnych charakteristík v celoslovenskom prieskume. Všetkým nám je jasné, že regióny, v ktorých vysielajú regionálne rozhlasové stanice neakceptujú, čo je logické, žiadne územno-správne členenie, ale skôr licencie, silu vysielačov, výšku pohorí a podobne. Pokiaľ rádio vysiela na obmedzenom území, ktoré sa zo zemepisného a historického hľadiska javí ako ucelené, ale na základe politického členenia je rozdelené na tri samostatné regióny, v ktorých prebieha meranie, má problém, ktorý si samo nespôsobilo, ale svojím spôsobom na neho dopláca. Prekvapuje ma, že každý rok riešime tento problém a v podstate hľadáme odpoveď na tú istú otázku a nedarí sa nám iné, len dospieť k tej istej odpovedi.

Z týchto dôvodov bola v roku 2008 zavedená hranica uverejňovania na úrovni 10.000 poslucháčov – počúval včera.

Rovnako by sme navrhovali po dohode s našimi odberateľmi uvádzať tieto stanice na ročných dátach, čo je predsa len viac ako 8.000 respondentov, prípadne používať parameter viac využívaný aj v Európe a to počúval aspoň raz za posledných 7 dní.

Je národný prieskum počúvanosti určený pre lokálne a regionálne stanice? Tie sa najčastejšie ozývajú s nespokojnosťou smerom k svojim výsledkom.

Opäť, už zo samotnej otázky vyplýva, že ide o národný prieskum. Samozrejme, že zahŕňa aj regionálne reálie, ale ak sa pohybujú na nízkych hraniciach v rámci jedného kvartálu, bolo by lepšie vyhodnocovať ich za obdobie jedného roka a ako som už spomenul, v inom ukazovateli.

Je zrejmé, že pokiaľ by sme chceli s týmito stanicami pracovať podrobnejšie, bolo by potrebné výrazne navýšiť vzorku, čo predstavuje pre tieto stanice neakceptovateľné navýšenie ceny, prípadne by bolo možné opytovanie uskutočniť v kombinácii územnosprávneho členenia a mapy pokrytia jednotlivých rozhlasových staníc. Tento spôsob výberu respondentov bol už na Slovensku zrealizovaný a bol realizovaný našou agentúrou. No peniaze poskytla americká vláda.

Ako vidíte, nie je to otázka možností prieskumnej agentúry, ale otázka peňazí. Bohužiaľ.

Malým staniciam by nepomohlo ani národné elektronické meranie počúvanosti... Prečo je tomu tak?

Určite by im nepomohlo. Zatiaľ všetky skúsenosti zo všetkých trhov hovoria o celkových poklesoch v prípade zmeny metodiky z osobných rozhovorov /face to face/ (deklarovanej počúvanosti) na elektronicky meranú počúvanosť. To je jeden rozmer a ten druhý je opäť cena. Kto zaplatí zvýšené náklady na elektronické meranie?

Ako je možné zistiť počúvanosť lokálnej stanice? Je to vôbec rentabilné?

Samozrejme, že počúvanosť vieme zistiť. Rentabilitu si musí vyhodnotiť každá jednotlivá stanica. Pokiaľ potrebuje lokálny prieskum na predaj svojho reklamného času a nikto sa z ich obchodníkom nebude baviť bez čísiel o sledovanosti/počúvanosti, tak to asi potrebuje a aby to bolo rentabilné je vec vzájomných rozhovorov medzi agentúrou a rozhlasovou stanicou. Je rozdiel, či potrebujete zmerať len to jedno číslo a základnú „soc-dem“, alebo vysielateľa zaujíma aj názor poslucháčov na jeho program. Skôr si myslím, že rozhlasová stanica v regióne potrebuje byť počuť a vidieť, potrebuje žiť s regiónom a pokiaľ toto budú cítiť aj regionálni zadávatelia reklamy, jednoducho čísla k nákupu nebudú potrebovať.

Súvisiace články

pridať príspevok  Diskusia k článku: 5 príspevkov

Miro67 (neregistrovaný, 213.151.222.xxx)
Miro67 (neregistrovaný, 213.151.222.xxx)
18.07.2013 09:34
0
0

Suhlasim s prvym prispevkom. Pred niekolkymi rokmi ma oslovili presne takouto formulkou : vymenovali mi najvacsie radia ktore som akoze mal vcera pocuvat. A potom mi povedia ake ine som pocuval... Kolko zo vsetkych respondentov pripada na miesto kde vysiela lokalne radio? minimum. Nech regionalne radia v prieskumoch vobec nezverejnuju, skutocne im skodia, lebo do dava pocit akokeby ich nikto nepocuval co je strasny blud. Za Kosice mozem povedat, ze jedno z najpocuvanejsich je Radio Kosice. Pohybujem sa po roznych obhcodoch, prevadzkach a vela firmach a toto radio hra v drvivej vacsine kancelarii ci taxikoch ktore vyuzivam.Udajne Najpocuvanejsie radia Typu Europa2, Expres ci FUN tak to je uplne minimum.

rotau radio (neregistrovaný, 188.167.179.xxx)
rotau radio (neregistrovaný, 188.167.179.xxx)
18.07.2013 08:57
0
0

Pointa je ina. Aj v CR to bolo takto. Kym sa konecne nerozhybali a neukoncili to. Proste sa nasvali a zalozili si svoje merania. Neriesim CR. Akurat poukazujem na to, ze tam v podstate ta ista firma zavadzala a skoncilo to az ked vznikla alternativa. To je cele.

Jozef (neregistrovaný, 188.167.147.xxx)
Jozef (neregistrovaný, 188.167.147.xxx)
17.07.2013 23:20
0
0

Lebo na Slovensku sú jedny čísla, ktoré akceptuje trh. Iné tu nie sú aj keď pár lokkálok sa snaží a niektoré majú prieskumy vymyslené, niektoré postavené na vode (demografia, vzorka atď...). Ale jasné, niečo klientom ukázať treba a nejak sa uspokojiť. Čo je v ČR - je v ČR, nie v SR a toto nie je web o trhu v ČR. Bolo by nepochopitelné riešiť ČR....

rotau radio (neregistrovaný, 188.167.179.xxx)
rotau radio (neregistrovaný, 188.167.179.xxx)
17.07.2013 20:17
0
0

Presne preto, lebo nikto z tohoto webu si neurobi prieskum a neopyta sa broadcasterov v CR, preco si zalozili svoje merania a zrazu sa vysledky zmenili. Nie je predsa ovela jednoduchsie opytat sa jedneho pana, ktory ochotne porozprava co sa mu hodi a sup, clanok je na svete.

MJ (neregistrovaný, 212.37.82.xxx)
MJ (neregistrovaný, 212.37.82.xxx)
17.07.2013 17:56
0
0

Kedysi sme chceli kúpiť podrobné výsledky počúvanosti. Povedali nám, že nie sú hodnoverné a že by to boli zbytočné prachy. Keď je to národný prieskum, tak láskavo nezverejnujte regionálne radia vôbec!

Viete vôbec o koľko peňazí prichádzajú regionálne rádia vďaka nepresným číslam z počúvanosti z medianu? Prečo Mediaresearch má 4-násobné čísla u všetkých regionáliek? Prečo začínate otázku prieskumu: "Ktoré z týchto štyroch rádii ste počúvali?" a až potom ide otázka, "aké iné rádia ste počúvali". Podsúvate odpovede!

Prečo do prvej otázky nezaradíte regionálne rádia, ktoré sú v území kde sa anketári nachádzajú? Prečo nie sú anketári aj v menších miestach? Sú rádia ktoré vysielajú v malom meste ale čísla nemajú napriek tomu, že hrajú k každom oibchode, banke, úrade. Lebo sa tam nikto ľudí nepýta! Keby ste aspoň uvádzali v ktorých mestách zbierate aby si potenciálny klienti lokáliek mohli urobiť svoj názor na Vaše čísla.

A ešte dačo, takmer všetky regionálky si dávajú robiť vlastné prieskumy? Keby ste boli múdrejší tak by to kupovali od vás.

Sorry za chyby, píšem v nervoch.

Aktuálne články

Počúvanosť
streda, 27.3.2024
1.
20,77%   + 0,23%
2.
18,40%   - 0,71%
3.
11,87%   - 0,22%
4.
9,36%   + 0,08%
5.
8,18%   + 0,20%
Počúvanosť cez web a aplikáciu Radia.sk - 27.3.2024
podiel [%] celkovej počúvanosti
3. + 4. vlna 2023 (kĺzavé dáta)
1.
16,07%   - 0,08%
2.
14,06%   - 0,09%
3.
9,85%   + 0,31%
4.
8,52%   + 0,30%
5.
7,62%   - 0,40%
MEDIAN SK - Market & Media & Lifestyle - TGI
3. + 4. vlna 2023 (kĺzavé dáta)
% populácie SR vo veku 14-79 rokov, počúval včera
XI. etapa 2023 - I. etapa 2024
1.
31,5%   ± 0,0%
2.
22,7%   - 0,1%
3.
21,6%   - 0,4%
4.
17,4%   + 0,3%
5.
16,4%   - 0,2%
MEDIAN SK, RADIOPROJEKT, XI.-I./2024
% populácie SR vo veku 14-79 rokov, počúval minulý týždeň
Hranosť
12. týždeň 2024 18.03.2024 - 24.03.2024
1.
Album
Dua Lipa
Houdini
2.
Album
Cyril
Stumblin' In
3.
Album
Ofenbach
Overdrive Ft. Norma Jean Martine
4.
Album
Teddy Swims
Lose Control
5.
Album
Thirty Seconds To Mars
Seasons
34. týždeň 2019 26.08.2019
1.
Album
Shawn Mendes & Camila Cabello
Señorita
2.
Album
Daddy Yankee & Katy Perry Feat Snow
Con Calma
3.
Album
Billie Eilish
Bad Guy
4.
Album
Lil Nas X feat. Billy Ray Cyrus
Old Town Road
5.
Album
Katy Perry
Never Really Over