menu
predchádzajúce
nasledujúce
spustiť rotovanie
zastaviť rotovanie
Komentár: Kvóty pomôžu interpretom, ublížia rádiám a poslucháčom. Poplatky SOZE sú retro prežitkom

Komentár: Kvóty pomôžu interpretom, ublížia rádiám a poslucháčom. Poplatky SOZE sú retro prežitkom

Momentálny rozruch okolo kvót, ktoré sa snažia do rádií pretlačiť domáci interpreti, má jeden hlavný dôvod, a to zarábanie bez starostí. Ako celý model funguje? Rádiá platia peniaze za odohrané skladby SOZE, ktorá následne podľa hrania jednotlivých interpretov rozdeľuje peniaze (teda tak by to malo byť, no do gazdovania tejto organizácie nik nevidí a roky je to tabu). Interpreti zarábajú teda i vtedy, keď doma ležia so založenými rukami a stanica pustí ich skladbu. Okrem toho viac hrania a väčšia popularita znamená i viac ľudí na koncertoch, predaných tričiek, albumov a ďalších drobností okolo daného hudobníka. Pre nich je to maximálne výhodný deal. Zarábajú niekoľkonásobne. Keď ich rádiá nechcú hrať viac, lebo ich hudba za veľa nestojí, tak si povedali, že je treba tlačiť na povinné hranie ich “hitov”.

Pozrime sa na to inak

Možno si mnohí spomenú na obdobie ani nie v tak dávnej minulosti, keď sa interpreti bránili youtube a na koncertoch boli zakázané fotoaparáty. Tá doba sa už dávno pominula a všetci pochopili, že každé foto zavesené na sociálnej sieti, každý lajk, každé video na Youtube = reklama. Áno, reklama, ktorá by inak musela byť platená a takto je zadarmo. Ak by interpret chcel promo na svoj koncert v televízii alebo klasický rozhlasový spot, musel by zaň zaplatiť. Vysielanie skladby je v podstate promo interpreta, pomáha vypredať koncerty, predávať všetko, čo je s interpretom spojené a rádiá za to ešte platia. Akú to má logiku? Tu narážame na dvojitý meter. Skladba, interpret a všetko okolo neho je produkt. Vysielanie proma na produkt je v podstate reklama. Prečo by rádiá za to, že mu pomáhajú naplniť štadión pri koncerte ešte mali platiť? To, čo interpreti kedysi pochopili pri fotení na koncertoch, zdieľaní na sociálnych sietiach a pri Youtube, budú musieť zrejme časom pochopiť i pri rádiách.

A je tu ešte jedna absurdita. Interpreti chcú hrať viac svoje skladby, aby mali plnšie štadióny, aby sa viac tvorilo a mali viac tantiémov. Nemôže to byť výhodné pre jednu stranu. Nemali by mať potom rádiá tantiémy z vypredaných štadiónov? Veď je to i vďaka nim. Doba sa mení a niekto by to mal začať chápať. Dôsledkom zastaralého myslenia interpretov i vydavateľstiev a honby za poplatkami z poplatkov je zánik mnohých vydavateľstiev - jednoducho sa neprispôsobili dobe. Za málo chceli veľa a ideálne ešte viac. Zachraňujú ich inovatívne riešenia tretích subjektov, ktoré to pochopili už dávno - Spotify, Deezer a podobne. Vydavateľstvá s tým pritom mohli prísť samé. Dnes už v USA stanice neplatia za hranie starých skladieb od Beatles a podobne. Je choré zarábať na jednom autorskom diele donekonečna, i desiatky rokov po vytvorení. Je len otázkou času, kedy sa to začne meniť intenzívnejšie. Nemôže byť hranie v rádiu výhodné len pre interpretov, a to tanitiémami či vypredanými koncertmi. Je čas, aby začali všetci zúčastnení v tomto kolotoči chápať, kto, komu a čo prináša. Nakoniec i taký Maťo Ďurinda by mohol zobrať kalkulačku a začať rátať cenu 30-sekundového spotu na Rádiu Expres v prime-time, aby zistil, koľko stoja povedzme 4 minúty jeho skladby, ak by sa vysielala ako reklamný spot...

Ďalšia negatívna stránka regulácie je, že tradičné médiá, a to aj rádiá, majú stále tažší boj s novými médiami a neregulovaným internetom, ktorému sa budú čoraz zložitejšie brániť, keď bude regulácia výraznejšia. Trendom by mal byť opak - regulácie menej a nechať to viac na trh, ktorý ukáže, čo chce. Zatiaľ to vychádza jednoznačne. Kvóty pomôžu interpretom a ublížia rádiám a poslucháčom, ktorí budú hľadať iné zdroje hudby a dnes to nie je problém. Koho je teda viac? Tých, ktorým kvóty pomôžu, alebo naopak? Odpoveď je jednoduchá: v prípade ich schválenia by mal štát byť schopný kompenzovať súkromným staniciam ušlý zisk, nakoľko špeciálne stanice pre mladých poslucháčov určite stratia. 

Súvisiace články

pridať príspevok  Diskusia k článku: 23 príspevkov

teto (neregistrovaný, 92.245.5.xxx)
teto (neregistrovaný, 92.245.5.xxx) 01.10.2015 11:36

pan MD....dobre ze ste si este nenadiktovali aby sa v radiach kazdu hodinku hrala min.jedna pesnicka od Tubtanky...oooo moj ty boze

Szekeres (neregistrovaný, 212.55.255.xxx)
Szekeres (neregistrovaný, 212.55.255.xxx) 07.08.2015 13:59

uz som tu nizsie tento dotaz keysi daval. Aky biznis co diktuje? Ako muoze ktokolvek, resp. cokolvek nieco diktovat v konkurencmom pluralitnom prostredi. Podla mojho nazoru medzi privatnymi frekvenciami je pomerne ostry konkurencny boj. Neviem si predstaviot ako by mohol niekto posluchacom nasilim vnucovat hudbu ktoru si nezelaju. Ved by predsa preladili o par hertzov vedla. Paradocne jediny monopol na informacny kanal ma RTVS so svojim radio slovensko. Ak chce niekto mat prisun aspon minima i ked skreslenych a propagandou pokrutenych a nekvalifikovanych informacii okrem RS ziadny iny kanal v terestrialnom priestore nenajde okrem Lumenu, ale to je jednostranne orientovane. Vsetko ostatne je orientovane vylucne na hudobny stream a neuveritelne stupidne prazdne kecy. A vdaka tomu, ze RTVS RS ma monopol si muoze dovolit vnucovat posluchacom neuveritelne vypachnute odrhovacky spred 1989. A v poslednej dobe kombinovany s jednostrannym privalom spanielsko cigansko talianskych odrhovaciek.

Laco Lehocký (neregistrovaný, 78.99.55.xxx)
Laco Lehocký (neregistrovaný, 78.99.55.xxx) 05.08.2015 11:45

Násilné riešenia podielu tej či onej hudby vo vysielaní si dobre pamätám z oných čias, aj ako sme nimi boli nadšení...diktovala nám ich politika. Teraz je ale situácia iná - diktuje nám biznis, a iba o ten autorovi článku evidentne ide. Ja som za kvóty, aj keď plošné uplatnenie je pochybné a stanovenie podielu - kto urobí "objektívne" ? V každom prípade je slovenský trh malý a domáci autori a interpreti majú problém prežiť, ak nepatria do vychytenej časti mainstreamu či do preferovanej časti spektra. Mnohí hrajú iba naživo, mnohí vydávajú nosiče vlastným nákladom bez podpory obchodnej siete. A poslucháč v bežnom živote nemôže tráviť čas iba chodením po festivaloch a hľadaním koncertov, či neznámych vydavateľstiev , aby objavil to, čo mu rádiá odopierajú. Ak si dobre spomínam, rozdiel voči západoeurópskym rádio DJ-om spočíval ( okrem toho, že vedeli čo hrajú ) najmä v tom, že zvykli objavovať nové mená, presadiť ich do širšieho povedomia - ak stáli za to. U nás navidomoči tento spôsob nie je priechodný inak, ako násilím.
Iní v diskusii už rozobrali detaily.

Szekeres (neregistrovaný, 212.55.255.xxx)
Szekeres (neregistrovaný, 212.55.255.xxx) 30.07.2015 10:36

relativne horuci slovensky hit Unpredictable. Autor akasi miestna domestikovana celebritka. Uvodne bicie su evidentne ukradnute od Nicki Minaj Pills n potions. Takze toto ma teraz v umysle Madaric dotovat? Kradnute plagiaty a vypachnute odrhovacky spred 1989? Samozrejme takychto pripadov je viac, napr. keks ..ci heks? a jeho trubky na uvod "inspirovane" Cheerleader a i.

Peter Lehotský (neregistrovaný, 188.123.100.xxx)
Peter Lehotský (neregistrovaný, 188.123.100.xxx) 18.07.2015 22:47

Mrzí ma, že s odstupom viac ako týždňa sa autor článku nebol schopný vyjadriť v diskusii k tomu, čo sme tu napísali ako komentár na ním publikované riadky. Minimálne v mojom komentári je jedna vecná otázka, ktorá si zaslúži odpoveď (tvrdenie autora, že rádiá v USA už neplatia autorom skladieb Beatles tantiémy). Bolo by milé doložiť zdroj autorovho tvrdenia. Ďakujem.

Aktuálne články

Počúvanosť
4. vlna 2018 + 1. vlna 2019
1.
18,25%   - 0,28%
2.
16,38%   - 0,12%
3.
10,34%   - 0,25%
4.
7,15%   - 0,15%
5.
6,83%   - 0,23%
MEDIAN SK - Market & Media & Lifestyle - TGI
4. vlna 2018 + 1. vlna 2019 (kĺzavé dáta)
% populácie SR vo veku 14-79 rokov, počúval včera
apríl 2019
1.
12,57%   + 0,16%
2.
10,39%   - 0,36%
3.
8,93%   - 0,48%
4.
8,18%   + 0,36%
5.
6,70%   + 0,75%
Počúvanosť cez aplikáciu Radia.sk - apríl 2019
% celkovej počúvanosti
I.-III. etapa 2019
1.
33,5%   + 0,3%
2.
26,9%   - 0,1%
3.
23,4%   + 0,2%
4.
17,2%   + 0,2%
5.
15,3%   ± 0,0%
MEDIAN SK, RADIOPROJEKT, I.-III./2019
% populácie SR vo veku 14-79 rokov, počúval minulý týždeň
Hranosť
24. týždeň 2019 10.06.2019 - 16.06.2019
1.
Mark Ronson
Nothing Breaks Like A Heart (Feat. Miley Cyrus)
2.
Imagine Dragons
Bad Liar
3.
Ava Max
Sweet But Psycho
4.
Calvin Harris
Giant (With Rag’n’bone Man)
5.
Pedro Capó & Farruko
Calma (Remix)
24. týždeň 2019 17.06.2019
1.
Lil Nas X Feat Billy Ray Cyrus
Old Town Road
2.
Ed Sheeran Feat Justin Bieber
I Don’t Care
3.
Billie Eilish
Bad Guy
4.
Daddy Yankee Feat Snow
Con Calma Remix
5.
Jonas Brothers
Sucker