menu
predchádzajúce
nasledujúce
spustiť rotovanie
zastaviť rotovanie

Komentár: Čo dokázala Europa 2 za rok?

Europa 2Europa 2 oslávila svoje prvé narodeniny akosi príliš ticho. Bolo to v nedeľu takmer na pravé poludnie. Štartovala 12. decembra 2009 presne o 12:12. Rok je dostatočné dlhý čas na bilancovanie ambícií vs. reality.

"Za rok a deň v tejto dobe by sme mali radi 350 000 poslucháčov," povedal novinárom pred rokom riaditeľ českej Evropy 2, Petr Vladyka, ktorý pripravoval aj projekt na Slovensku. Dnes už rok a deň prešiel a Europa 2 má 267 000 poslucháčov podľa prieskumu MML-TGI [počúval včera]. “Do roka chceme byť medzi tromi najpočúvanejšími rádiami,” pripomínal Vladyka vtedy. Realita dnes? Šiesta priečka, a ak by sme rátali aj sieť rádií RádioNet Total, tak Europe 2 patrí siedma pozícia v MML-TGI. Nedá  sa hovoriť o výraznejšom posune od zmeny Rádia Okey na Europu 2. Spätne to skôr vyznieva ako prázdne reči a nenaplnené ambície.

Argumentovať počtom fanúšikov na Facebooku svoju silu je fajn a chvályhodné, že ako jedna z prvých staníc začala agresívnejšie využívať prepojenie so sociálnymi sieťami. No z druhej strany pri cieľovej skupine Europy 2 je ľahko možné, že všetci jej poslucháči sú zároveň i fanúšikovia na Facebooku a ďalší  jednoducho nie sú. Mnohí z nich sú zároveň fanúšikovia Expresu, Fun Rádia, Adely a Sajfu....

Faktom je, že (ne)dosiahnuté výsledky sú napriek trom silným kampaniam. V rámci kvantity toľko nekomunikoval asi nik počas uplynulých 12 mesiacov. Silné boli kampane ale naozaj len počtom billboardových plôch, stránok v časopisoch a priestoru v televízii. S ich kreatívou to bolo už horšie. Úspech v rámci raketového nárastu Jemných Melódií, ktoré v roku 2006 vystriedali programovú sieť B1 postavenú z viacerých regionálnych rádií sa im nepodarilo zopakovať.

Okrem nedotiahnutého programu, či marketingu to od začiatku mala Europa 2 zložité aj s fluktuáciou a kvalitou tímu za mikrofónom. Barbora Rakovská sa napriek tomu, že vysielanie rozbiehala, dlho neohriala. Podobne to bolo s viacerými hlasmi - prišli a odišli. Boli a sú medzi nimi aj talenty, no niekto s nimi musí robiť. Naopak, niektoré hlasy, ktoré na Europe 2 teraz vysielajú, by boli viac hodné lokálneho rádia, než celoplošky. Práca s nimi by mala byť odtlačkom programového riaditeľa. Fakt je, že Čech ťažko povie, ako to má byť v slovenčine. Europa 2 bola donedávna bez programového riaditeľa i keď jeho uvedenie už bolo veľakrát avizované a oslovený bol kadekto. Rádio už zodpovedného človeka má, hoci zatiaľ je tam len krátko. Aj toho bez skúseností, vybratého personálnou agentúrou. Rozhodne to nie je typický postup a ťažko ho niekto bude brať ako prirodzenú autoritu.

Experimentovanie majú v Lagardére zjavne radi. Europa 2 už mohla byť dávno inde. Stačilo by, keby páni z vedenia okrem klapiek na očiach a vlastného patentu na rozum dali od stanice ruky preč. Viac kazia, než sú na osoh. Stačilo tak málo: nasadiť slovenské vedenie, nechať jeho členov strategicky rozhodovať a naliať im k tomu obrovský balík peňazí na investície. Bolo by totiž do čoho. No miesto poriadneho investovania s logikou dlhodobo dotujú stratový nedorobok, čo v konečnom súčte stojí viac v rámci prevádzkovej straty.

Europa 2 tak stále nie je výraznejším hráčom, ktorého by sa konkurencia nejak zásadnejšie mala obávať. A už vôbec nie médiom, v ktorom sa firmám oplatí vysielať reklamu. Ešte stále nikto neodpovedal na otázku, či práve tento formát, bijúci sa s Fun Radiom a v poslednej dobe aj s Expresom, náš trh skutočne chce. Stačí sa pozrieť späť, keď stanica začínala bez strategickej štúdie trhu - hurá systémom, čo malo k profesionalite ďaleko. Europa 2 nie je trendsetter a zjavne ani dostatočne sexy. Čísla sú zrkadlom. A tak z vysielania aj po roku žiari pocit produktu šitého horúcou ihlou.

pridať príspevok  Diskusia k článku: 43 príspevkov

biscuit (neregistrovaný, 89.103.249.xxx)
biscuit (neregistrovaný, 89.103.249.xxx)
08.01.2011 12:07
0
0

No ale pokial tie call-outy aj nadalej realizuju ako za cias Okey, ze z Prahy volaju na Slovensko, tak ani tie nemaju velku vypovednu hodnotu :) A este 1 vec ma napadla, kto je vlastne v slovenskej E2 hud. dramaturgom?

mirko (neregistrovaný, 89.173.67.xxx)
mirko (neregistrovaný, 89.173.67.xxx)
08.01.2011 00:38
0
0

AMT a call outy majú, ale bez konzultačnej agentúry sú im nanič. to je ako ked si kúpiš auto a nevieš jazdiť. a v prípade e2 dokonca nemáš ani vodičák :)

biscuit (neregistrovaný, 89.103.249.xxx)
biscuit (neregistrovaný, 89.103.249.xxx)
07.01.2011 12:54
0
0

No konečne si udrel kliniec po hlavičke :) Lenže, ako uz Lagardere niekoľkokrát ukázalo, tak do veľkých investícii sa nepohrnu. Rádiu chyba mapping study a zrejme aj call outy a AMT realizovane na území SR. O personalnom obsadeni a marketingu ani nehovorím. Takto z E2 nikdy nebude silný hráč na trhu.

mirko (neregistrovaný, 89.173.67.xxx)
mirko (neregistrovaný, 89.173.67.xxx)
07.01.2011 00:37
0
0

V 10 tisícovom meste môže byť a uživí sa xy krčiem... Takže ide o uhol pohľadu. ja miesto na trhu vidím. náskok X je neštandardný a z veľkej miery spôsobený pokrytím a kvalitnými kampaňami.ide iba a len o objem investícií, ktoré e2 dostanú do povedomia. v obchode sú momentálne štvrtí a rastú. čo je na rádio, ktoré doteraz rastie veľmi pomaly skvelý výsledok a svedčí o tom, že značka e2 je pre inzerentov zaujímavá.

LuboTS (neregistrovaný, 82.145.208.xxx)
LuboTS (neregistrovaný, 82.145.208.xxx)
06.01.2011 22:54
0
0

Fun aj Ex sú oproti E2 profesionálne rádiá ktoré majú zmapovaný trh. Ťažko môžu získať dobrého moderátora, ktorý trošku vie že celý projekt E2 je jeden veľký omyl. E2 alebo lepšie povedané Lagardere by si malo najprv urobiť štúdiu a ujasniť si kde je voľné miesto na trhu. V 10 tisícovom meste môže byť jedna obuv, jeden obchod so športovými potrebami, jedno elektro a mozu fungovať, ale povedzme že 5 obchodov elektro by sa neuživilo. A takto nejako je to s E2. Ich majiteľ si musí nájsť miesto na trhu a až potom hľadať moderátorov.

Aktuálne články

Počúvanosť
streda, 17.4.2024
1.
21,65%   + 0,23%
2.
19,57%   - 0,19%
3.
11,90%   + 0,03%
4.
8,97%   - 0,24%
5.
8,09%   - 0,03%
Počúvanosť cez web a aplikáciu Radia.sk - 17.4.2024
podiel [%] celkovej počúvanosti
3. + 4. vlna 2023 (kĺzavé dáta)
1.
16,07%   - 0,08%
2.
14,06%   - 0,09%
3.
9,85%   + 0,31%
4.
8,52%   + 0,30%
5.
7,62%   - 0,40%
MEDIAN SK - Market & Media & Lifestyle - TGI
3. + 4. vlna 2023 (kĺzavé dáta)
% populácie SR vo veku 14-79 rokov, počúval včera
XII. etapa 2023 - II. etapa 2024
1.
31,3%   - 0,2%
2.
22,2%   - 0,5%
3.
21,6%   ± 0,0%
4.
17,8%   + 0,4%
5.
16,2%   - 0,2%
MEDIAN SK, RADIOPROJEKT, XII.-II./2024
% populácie SR vo veku 14-79 rokov, počúval minulý týždeň
Hranosť
14. týždeň 2024 01.04.2024 - 07.04.2024
1.
Album
Dua Lipa
Houdini
2.
Album
Thirty Seconds To Mars
Seasons
3.
Album
Sia
Gimme Love
4.
Album
Ofenbach
Overdrive Ft. Norma Jean Martine
5.
Album
Cyril
Stumblin' In
34. týždeň 2019 26.08.2019
1.
Album
Shawn Mendes & Camila Cabello
Señorita
2.
Album
Daddy Yankee & Katy Perry Feat Snow
Con Calma
3.
Album
Billie Eilish
Bad Guy
4.
Album
Lil Nas X feat. Billy Ray Cyrus
Old Town Road
5.
Album
Katy Perry
Never Really Over