menu
predchádzajúce
nasledujúce
spustiť rotovanie
zastaviť rotovanie

Diskusia k téme Ako vnímate prechod našich rádií na 0 dBr MPX Power?

89 príspevkov
Seth (neregistrovaný, 195.3.168.xxx)
Seth (neregistrovaný, 195.3.168.xxx)
02.09.2012 20:46
0
0
RK - Úložisko

Hey (Anténa Hitradio) z noci na noc ide slabšie, aspoň som to tak postrehol. Sro1, _FM, Regina reve ako pred tým.

Quido (neregistrovaný, 213.108.126.xxx)
Quido (neregistrovaný, 213.108.126.xxx)
02.09.2012 20:19
0
0
HEY!

107,3 PP trochu stichlo.

Martin (neregistrovaný, 85.237.227.xxx)
Martin (neregistrovaný, 85.237.227.xxx)
02.09.2012 20:02
0
0
psichac

Normálne zvukové procesory používajú reťazec procesov na úpravu zvuku (aj keď teraz je to už na jednom DSP) ako široké AGC, viacpásmové AGC, kompresor, limiter a clipper. Zjednodušene povedané, posledné dve sa po aplikovaní power limitera nevyužívajú, lebo by následne zvyšovali výkon MPX. Výpočet výkonu a dodržanie 0 dBr je náročný proces a trvá niekoľko sekúnd, kým sa výpočet aplikuje na úpravu zvuku (normálne sa má sledovať a vyhodnocovať 60 sekúnd). Preto je počuť "doťahovanie" úrovní procesora. Je to najviac počuť pri premixe dvoch rôzne zmastrovaných nahrávok. Niektoré jingle, reklamy a pod. majú tak silný mastering, že už bez procesora presahujú 0 dBr a v takom prípade procesor už len potlačí vstupnú úroveň. Taká nahrávka potom neefektívne využíva šírku pásma, takže namiesto max. zdvihu 75 kHz dosahuje len 55 - 60 kHz. V niektorých štátoch majú povolené vyššie dBr. Ak by aj u nás povolili aspoň 2 - 3, potom by nebol problém nastaviť aj staršie procesory, lebo jemným procesingom sa to dá dosiahnúť. No nula je návrat späť aj o 20 rokov, kedy ešte procesory nevedeli urobiť silný zvuk aby sa zmestili do 75 kHz. Teraz aspoň pri počúvaní rádia nebudú membrány reproduktorov trvale vytlačené :-)

-------- (neregistrovaný, 85.237.226.xxx)
-------- (neregistrovaný, 85.237.226.xxx)
02.09.2012 17:00
0
0
--------

Rádia ktoré sa pripravili sú rádio Kiss, Sport, Viva, Je..e, Radio FM Hey Sro1, 2, Expres, Devin a Dobre R
Vrieskajú E2 Funradio Kosice Presov BestFM

niker (neregistrovaný, 195.12.158.xxx)
niker (neregistrovaný, 195.12.158.xxx)
02.09.2012 16:36
0
0
KE

No v Kosiciach hra posledný tyzden FUNRADIO na 102,9 neskutočne hlasno

david (neregistrovaný, 85.237.224.xxx)
david (neregistrovaný, 85.237.224.xxx)
02.09.2012 13:57
0
0
cz maju lehotu do konca roka

Ja som za. Konecne skonci neskutocny bordel v eteri. Kazda frekvencia hrala inac. Madari netusim do kedy maju termin,ale tiez to bude asi koniec roka. Momentalne v mojom dosahu krici nad ostatnymi Max N.Z. 98.7 . Potvrdzujem strasny zvuk na Antena 100.3 .

Peter_CA (neregistrovaný, 178.41.248.xxx)
Peter_CA (neregistrovaný, 178.41.248.xxx)
02.09.2012 13:52
0
0
@xavi

ČTÚ už vydal podobné opatrenie a údajne tam majú rádiá čas na prispôsobenie do 1.1.

psichac (neregistrovaný, 85.216.159.xxx)
psichac (neregistrovaný, 85.216.159.xxx)
02.09.2012 13:42
0
0
jj

JM aspon v BA stále hlasno..zato sity sa mi už zdá ok...a skúste si naladiť 100,3,majú "fajn" zvuk :D

xavi (neregistrovaný, 78.98.64.xxx)
xavi (neregistrovaný, 78.98.64.xxx)
02.09.2012 13:37
0
0
Plne

súhlasím s Palom. 0 dBr to je až prehnané napr. od zmeny chytím s RDS na ČRo 1 (95,1 MHz) ktoré mi predtým trochu rušila Európa 2 (95,2 MHz) ale teraz je to naopak čiže keď to už robíme my tak nech to urobia aj iné krajiny. Inak JM a Patria ešte stále vreštia.

psichac (neregistrovaný, 85.216.159.xxx)
psichac (neregistrovaný, 85.216.159.xxx)
02.09.2012 12:48
0
0
ahaaa....

a ja že prečo aj Express zrazu hra normalne..ale napr take sity na 107MHz (aspon včera okolo pol desiatej) ešte hralo normálne-ako predtým,ale ostatné všetky čo mám naladené (_FM,Fun,E2,Viva a Exp) boli asi tak na jednej urovni...moj osobny názor na to je že ano,mali by mať rovnakú úroveň,ale ked tak potom nech je to štandard NIE pre krajinu ale pre celú FM moduláciu,teda pre všetky krajiny/vysielače..ale na druhej strane tých 0dBr sa mi zdá až moc tiché a práve ten šum je počuť (ak je slabý signál,nekvalitný tuner)...Suhlasím s Paľom...dám síce teraz takú odveci otázku,laickú,ale ako sa odborne volá zariadenie čo na výstupe udržiava rovnakú hodnotu zvuku,pokial sa vstupná mení? Limiter? Kompresor? lebo na E2 104,8MHz som si všimol že je toto zariadenie asi až "moc agresívne" lebo ak je nejaká pesnička a je tam pasáž kde zvuk klesá (až do uplneho ticha) a potom zrazu začnú vokály alebo nejaký nástroj tak je na začiatku veeeľká špička kde ten zvuk hučí a potom to asi v priebehu pol až 3/4 sekundy klesá na "normálnu" úroveň...
Je to podľa vás normálne?

xxxxxxxxxxx (neregistrovaný, 85.135.184.xxx)
xxxxxxxxxxx (neregistrovaný, 85.135.184.xxx)
02.09.2012 12:42
0
0
Melody FM,Expres,Evropa 2,SRO1

Melody FM hrá tichšie ako predtým,Expres 102,5 TN hrá dosť hlasno v porovnaní s ostatnými stanicami a na 105,2 PB hrajú slabšie,česká Evropa 2 hrá tiež hlasno a SRO1 92,2 DCA hrá o čosi hlasnejšie ako SRO1 95,9 TN...má to aj výhody (nebudú hrať hlasno rádia aj pri silnejšej hlasitosti) aj nevýhody (pri staniciach so slabším signálom bude počuť v pozadí šum a aj ten zvuk je taký iný ako keby namiesto sterea hralo mono) atď. Rušenie susedných frekvencií závisí hlavne od signálu,či je slabý alebo silný

Palo (neregistrovaný, 195.168.242.xxx)
Palo (neregistrovaný, 195.168.242.xxx)
02.09.2012 12:18
0
0
Martin

Podla mna je to pre bezneho posluchaca krok spat. Vela ludi ma slabsie prijimace, takze teraz tam bude podstatne viac sumu. Mohol sa spravit kompromis, napr. na 2, alebo 3 dBr. A este jedna poznamka, tento prechod sa mal zosynchronizat aj co sa tyka statov. Napr. Ceske stanice hucia teraz velmi silno a samozrejme ze zarusuju niektore blizke frekvencie u nas.

krtko (neregistrovaný, 95.105.144.xxx)
krtko (neregistrovaný, 95.105.144.xxx)
02.09.2012 12:16
0
0
...

Myslím, že Superádio zmenilo zvuk a asi to bude týmto. Príde mi to tichšie ako predtým.

Martin (neregistrovaný, 85.237.227.xxx)
Martin (neregistrovaný, 85.237.227.xxx)
02.09.2012 11:29
0
0
Ako vnímate prechod našich rádií na 0 dBr MPX Power?

Minulý rok Slovensko prijalo legislatívu, kde okrem maximálneho zdvihu 75 kHz je potrebné dodržiavať aj výkon MPX o hodnote 0dBr. Doposiaľ sa vysielalo do cca + 6,5 dBr. Najväčšou zmenou mal byť prelom augusta a septembra 2012, kde väčšina rádií upravila svoje parametre na novú legislatívu (niektoré ich mali aj niekoľko mesiacov skôr). Čo to znamená? Koniec "silnému zvuku" aj o niekoľko dB. Ako sa to prejavilo vo vašom okolí a aké rozdiely sú medzi rôznymi našimi a zahraničnými stanicami? Zmenila sa aj kvalita zvuku vašej obľúbenej stanice? Je to podľa vás prínos (menšie rušenie susedných kanálov, väčšia dynamika zvuku) alebo záporná zmena (tichší - mäkší zvuk, viac FM šumu) ? Máte v okolí vysielače, ktoré sa nezmenili a vytŕčajú?

Počúvanosť
pondelok, 15.12.2025
1.
21,18%   - 0,65%
2.
19,14%   - 0,33%
3.
14,33%   + 3,76%
4.
10,53%   + 4,98%
5.
6,06%   + 0,19%
Počúvanosť cez web a aplikáciu Radia.sk - 15.12.2025
podiel [%] celkovej počúvanosti
2. + 3. vlna 2025 (kĺzavé dáta)
1.
14,41%   - 0,14%
2.
11,04%   - 0,38%
3.
9,92%   + 0,43%
4.
9,14%   + 0,16%
5.
7,69%   - 0,01%
MEDIAN SK - Market & Media & Lifestyle - TGI
2. + 3. vlna 2025 (kĺzavé dáta)
% populácie SR vo veku 14-79 rokov, počúval včera
VII. - IX. etapa 2025
1.
28,5%   + 0,2%
2.
21,1%   + 0,7%
3.
18,7%   - 0,1%
4.
17,5%   - 0,2%
5.
14,9%   + 0,5%
MEDIAN SK, RADIOPROJEKT, VII.-IX./2025
% populácie SR vo veku 14-79 rokov, počúval minulý týždeň
Hranosť
50. týždeň 2025 08.12.2025 - 14.12.2025
1.
Album
Taylor Swift
The Fate Of Ophelia
2.
Album
Huntr/X & Ejae & Audrey Nuna & Rei Ami ...
Golden
3.
Album
David Guetta, Teddy Swims, Tones And I
Gone Gone Gone
4.
Album
Felix Jaehn & Jhart
Pride
5.
Album
Neiked & Portugal. The Man
Glide
34. týždeň 2019 26.08.2019
1.
Album
Shawn Mendes & Camila Cabello
Señorita
2.
Album
Daddy Yankee & Katy Perry Feat Snow
Con Calma
3.
Album
Billie Eilish
Bad Guy
4.
Album
Lil Nas X feat. Billy Ray Cyrus
Old Town Road
5.
Album
Katy Perry
Never Really Over