Diskusia k téme Zahraničné rádiá

Spoločnosť Bauer Media končí s vysielaním rádia Feel Good Hits na FM v Štokholme. Namiesto toho sa začne vysielať športovo zameraná stanica.
„Na tejto frekvencii čoskoro začne vysielať nová stanica. Ak máte radi šport, mali by ste si ho naozaj vypočuť,“ uvádza sa v informačnom spote na Feel Good Hits.
Na novom športovom rádiu podieľa Unibet, ktoré údajne získalo zamestnancov z TV4 a aj z rádií Radiosporten od SR (Švédsky verejnoprávny rozhlas).
V januári 2022 spustili spoločnosti Bauer Media a Disney v Štokholme spoločnú stanicu Radio Disney. O rok neskôr sa spolupráca skončila a Bauer pokračoval v prevádzke stanice bez moderátora pod novým názvom Feel Good Hits.

Program 106.8 Pure fm bude vysielať od 1. januára 2026 na frekvencii FM Berlin 106,8 MHz. Program je momentálne dostupný na DAB+ a ako webový stream. Okrem hudobného zamerania na elektronickú hudbu bude informovať aj o klubovej kultúre, hudobnej scéne a nočnom živote v Berlíne a Brandenbursku.
Jazz FM bude vysielať od 1. októbra 2025 do 31. decembra 2025 na frekvencii FM Berlin 106,8 MHz a od 1. januára 2026 na frekvenciách FM Berlin 91,0 MHz a Potsdam 90,7 MHz. Program Jazz FM ponúkne širokú škálu jazzových štýlov, ako aj redakčné príspevky na tému jazzu. Program má osloviť aj cieľové skupiny, ktoré sa s týmto žánrom ešte nestretli. Prechodný trojmesačný prechod na frekvenciu 106,8 MHz má uľahčiť cieľovej skupine prechod predtým, ako program natrvalo prejde na frekvencie Berlín 91,0 MHz a Postupim 90,7 MHz.
Doteraz bolo možné počúvať hudobnú žurnalistické rádio ByteFM prostredníctvom DAB+ a ako webový stream. Od 1. januára 2026 ho budú môcť záujemcovia prijímať aj prostredníctvom berlínskej FM frekvencie 88,4 MHz. Program vytvárajú a moderujú rôzni hudobní novinári. Rádio vysiela hudobnú zmes žánrov od rocku, elektra, blues, hip-hopu a jazzu až po klasickú hudbu.
Rádio Orient je určené nielen pre ľudí s migračným pôvodom z arabských, perzských a kurdských oblastí, ale aj pre poslucháčov berlínskeho rádia so záujmom o orientálnu hudbu, kultúru a integračnú výmenu. Cieľom je vzbudiť záujem o integráciu a osvetliť rozsiahlu kultúrnu oblasť Orientu z rôznych perspektív. Program bude dostupný od začiatku leta na frekvencii berlínskeho FM 104,1 MHz. Dá sa počúvať aj cez DAB+ a web stream.

Nordic Office of Architecture s Arup Architecture a Rodeo Arkitekter vyhrali architektonickú súťaž na návrh nového sídla NRK v Osle. Do súťaže sa zapojili tri anonymizované príspevky, o ktorých rozhodla porota vrátane riaditeľky NRK Vibeke Fürst Haugen.
"Bola to vzrušujúca a náročná úloha hodnotiť návrhy od takých renomovaných architektov. Po dôkladnom posúdení jednohlasná porota podporila riešenie Circular. Bol to návrh, ktorý najlepšie vyhovoval našim potrebám a kritériám súťaže. Riešenie je dobré, robustné, otvorené a pozývajúce. Veríme, že tento koncept nám dáva tie najlepšie predpoklady, aby sme v budúcnosti uspeli ako jednotný a efektívny mediálny dom," hovorí Vibeke Fürst Haust Haugen.
Nové sídlo NRK sa bude stavať v štvrti Normannsløkka v Osle. Obsadenie je plánované na rok 2029.

Dňa 16.4 mediálna skupina Mad Men Media z Malmö spustila nové, celoplošné rádio vo Fínsku s pokrytím 98.7% územia. Formátované bude ako Hot AC a sľubuje hudbu, vďaka ktorej sa budete cítiť dobre.
https://popfm.fi/pop/home
Stránka je zatiaľ v štádiu budovania, zmeny nastanú čoskoro.
POPfm sa zameriava na pozitívny obsah a hrá pestrý výber hudby od 90. rokov až po súčasnosť. V priebehu roka budeme pridávať aj vlastné spravodajské relácie, aby sme poslucháčom ponúkli komplexný zážitok.
Generálny riaditeľ Mad Men Media Robert Persson hovorí, že našli jasnú dieru na trhu tým, že sa zamerali na poslucháčov, ktorí „nie sú úplne spokojní so súčasnými rozhlasovými stanicami“. Podľa Mattiasa Gustavssona, generálneho riaditeľa Mad Men Media Oy, sa POPfm stane jedným z popredných národných vysielateľov vo Fínsku. Odbornosť a inovatívna sila spoločnosti sľubujú obohatenie rádiového prostredia.
Namiesto lákania moderátorov od konkurentov sa Mad Men rozhodli najímať ľudí bez skúseností s rádiom, ale so silným zastúpením na sociálnych sieťach. Každodennú zostavu tvoria komik Matti Roth známy vtipnými videami na Blokess, bývalý futbalový brankár Lassi Hyrskainen so športovými a produkčnými skúsenosťami a Essi Unkuri, ktorá je producentkou bilingválneho obsahu a bývalou Miss Fínska.
Pre tento podnik spoločnosť Mad Men najala Cia Heritty, bývalú manažérku starostlivosti o zákazníkov v Bauer Media, ako COO (prevádzková riaditeľka). Začala sa reklamná spolupráca so spoločnosťou Mediabooking, ktorú vedú Erkka Jaakkola (bývalý obchodný riaditeľ v Bauer Media) a Kasper Kahilä (bývalý obchodný manažér v Sanoma). Pomáha im Veera Kyro, B2B marketingová špecialistka, ktorá naposledy pracovala v Sanome.
Zdroje: https://www.radiowoche.de/neuer-landesweiter-radio…
https://radionytt.se/nyheter/mad-men-lanserar-pop-…

Pohľad do štúdia tohoto Holandského rádia, kde streamuje aj video naživo. Poslucháč si môže pozrieť, ako sa sexy moderátorka napcháva hamburgerom, alebo si robí makeup...
https://yoursaferadio.nl/nl/index.html
Zajtra, piatok a sobotu bude rádio vysielať naživo s obrazom a zvukom z najväčšieho erotického veľtrhu v Holandsku medzi 20:00 a polnocou.

Bauer Media rozširuje svoju značku Mix Megapol o digitálny extra kanál Mix Megapol Nu, ktorý je od dnešného dňa distribuovaný prostredníctvom aplikácie a stránky Radioplay. Hudobným zameraním bude nová hudba – tá, ktorá je už v playliste Mix Megapol, ako aj nové skladby, ktoré ešte nezačali hrať na hlavnom kanáli.
Priestor dostanú aj noví a neznámi umelci, hovorí Thomas Hansen, ktorý je hudobným manažérom v Bauer Media. Chceme dať viac priestoru všetkej novej, dobrej hudbe, ktorá prichádza. Môžeme predstaviť novú hudbu v kontexte, kde ju poslucháči obzvlášť vítajú, a skladby, ktoré fungujú najlepšie, môžu potom pokračovať a stať sa súčasťou "The perfect mix" na rádiu Mix Megapol," hovorí Thomas Hansen.
Rix FM a NRJ predtým prevádzkovali zodpovedajúce digitálne rozhlasové stanice Rix FM Fresh (ktorá je dostupná aj na DAB+) a NRJ Fresh.

Pozrime sa na finančné výsledky a ciele tejto mediálnej skupiny.
Francúzska NRJ Group vlani zvýšila obrat o 1.1% na 396.1 miliónov eur a to aj napriek tomu, že olympiáda v Paríži znížila príjmy zo sledovanosti aj reklamy a že skupina prišla o licenciu na vysielanie svojho francúzskeho televízneho kanála NRJ 12. Zisk pred úrokmi, zdanením, odpismi a amortizáciou (EBIDTA) bol 80.3 milióna, čo predstavuje zlepšenie o 2.7 %, pričom zisková marža klesla z 12.5 na 12.2 percenta. Čistý zisk klesol o 3.1 milióna eur na 42 miliónov eur. Pokles čistého zisku je spôsobený okrem iného aj tým, že ukončenie vysielania NRJ 12 spôsobilo náklady vo výške 2.6 milióna eur.
Prevádzka rádií mala po poklese o 0.2% obrat 240.2 milióna eur a vygenerovala zisk 30.9 milióna, čo je o 6.9% menej ako v roku 2023. Vo Francúzsku chce NRJ Group v priebehu budúceho roka posilniť svoju pozíciu v komerčných rádiách pre cieľovú skupinu 25-49, kde je skupina už teraz lídrom s trhovým podielom 19.6 percenta. Medzinárodne sa NRJ zameria na rozšírenie svojho vysielania o DAB+ a rozvoj značky Nostalgie v Nemecku a Rakúsku.

Spoločnosť Bauer Media Slovensko sa pravdepodobne zúčastnila tohoto eventu v Aténach, ale nepriniesla žiadnu tlačovú správu svojim biznis partnerom (napríklad radia.sk) spolu s balíčkom špecialít ako napríklad pomarančový med, niekoľko fľašiek Retsiny a Ouza, prípadne Chalvu. Rozhodol som sa teda priniesť niektoré postrehy ja. Informácie som čerpal zo stránky MediaGuru
https://www.mediaguru.cz/clanky/2025/03/radiodays-…
Niektorými tweetmi by sa mohli inšpirovať aj naše rádiá
- Pred dvadsiatimi rokmi sa (nielen) vo Švédsku myslelo, že audio pomaly končí v prospech videa. Všetko je trocha inak.
- Ona drie, on je blázon a showman. Jackie O. rozpráva o úspechu austrálskeho rádia KIIS s parťákom Kylom. Tisíckrát sme sa pohádali a navzájom podržali. Raz som utiekla zo štúdia. K našej chémii tieto emócie patria.
- Rádio BNR v Holandsku sa úspešne špecializuje na malé publiká prostredníctvom podcastov. Ten pomer medzi tržbami a počúvanosťou by im mohol každý závidieť.
- BBCRadio1 prinieslo tému príležitostí pre mladých umelcov. Veľa investujeme do mainstreamu, ktorý vlastne dobre poznáme, ideme trocha aj za jeho hranice, čo nás nakoniec doženie. Ukazujme nové tváre on air v streamoch a na svojich eventoch.
- Lineárne rádio má stále svoje výhody.
- Vo Švédsku v Sverige Rádiu prestali na stanici pre mladých riešiť vek ako filter. Ide o témy, nie o vek.
- Deti je potrebné "rádio naučiť", zhodujú sa diskutujúci. Ide to, aj keď to nie je lacné a rozhlasové ratingy pri tejto generácii nikdy nebudú ako pri ich rodičoch alebo prarodičoch.
- Verejnoprávne médiá v Európe nechcú AI moderátorov púšťať do éteru. Riziká sú príliš veľké. Na tom panuje všeobecná zhoda.
- Čo ak máte malé lokálne rádio, viete že musíte byť multiplatformoví, ale nemáte digitálny tím. Zožeňte si partnerov, zapojte komunitu a AI.
- Robiť autentický video obsah pre lokálne rádio na ulici nie je možné s veľkým tímom, troma kamerami a osvetlením. To je televízia, nie rádio. Ľudia vám to neuveria, stratíte kúzlo okamžiku, najmä keď ešte máte blbý zvuk.
- "Samozrejme že mladí chcú správy. Stoja o ne viac ako predchádzajúce generácie. Len chcú aby im ich hovoril kamarát. A v každej správe chcú mať nádej. My sme na tom postavili biznis" - Tav Klitgaard, šéf fenoménu Zetland. Nejde o to či, ide o to ako.
- Top európske rádio QMusic vždy stálo na inováciach, veľkej produkcii a mimoriadnom sebavedomí. Je to ale aj o nekonečnom budovaní, podpore vedomostí, tímu a jeho vnútornej chémii. Mattie Valk - dlhoročná jednotka ranných show v Holandsku.
- Hudobné rádiá väčšinu budgetu na výskum minú na testovanie hudby, zvyšku obsahu sa venujú menej. Majú tak len polovicu obrázku o svojich poslucháčoch a polovica niekedy nestačí.

Rádio Kiss Fresh - ponúkajúce Pop, Dance, Hip Hop, R&B a Alternatívu - ktorú v Anglicku prevádzkuje spoločnosť Bauer zmení od 31.3.2025 svoj názov na KiSS XTRA s podnázvom Black Music and Culture.

Smutná správa prichádza z Veľkej Británie. Väčšina rozhlasových staníc BBC sa stane nedostupnou pre zahraničných poslucháčov.
Len BBC World Service a BBC Radio 4 budú k dispozícii poslucháčom v zahraničí. Z dôvodu práv nebudú oficiálne dostupné žiadne iné celoštátne alebo miestne rozhlasové stanice.

Jeho meno som tesne pred chvíľkou objavil, ale zjavil sa mi len krátky príbeh a potom mi to zmizlo. Keby som Ťa mohol poprosiť o ostatné mená. Ďakujem.....

Ty taký zbehlý človek čo sa rádií týka si si z mnohých článkov na tomto webe nevšimol meno? Andrej Kratochvíl. Na jednej fotke v tom príbehu je aj foto slovenského tímu, skús ich identifikovať

Tak minimálne šéf hudby skupiny Bauer Media má na svojom Instagrame príbeh o tom že tam je

V Aténach už druhým dňom prebiehajú RadioDays 2025 a diskutuje sa o trendoch v audiu. Českú republiku zastupuje spoločnosť Media Bohemia.
Kto je tam zo Slovenska? Či sa hanbia prezentovať neúspechy SK rádií?

Sky Radio aj tento rok uvádza hitparádu 101 najobľúbenejších piesní o láske. Valentínsky Top 101, ktorý zostavilo rádio s pomocou poslucháčov, si môžete vypočuť v piatok 14. februára medzi 9.00 a 18.00 h.
Top 3 hitparády tvoria tieto klasiky:
1. ‘Die With A Smile’ – Lady Gaga & Bruno Mars
2. ‘I Will Always Love You’ – Whitney Houston
3. ‘Perfect’ – Ed Sheeran
Bruno Mars ponúkol päť skladieb, z ktorých dva sú v top 10. Lady Gaga sa v hitparáde objavuje trikrát. Veľké zastúpenie majú aj Adele, Ed Sheeran a Robbie Williams. Je zaujímavé, že takmer tretina všetkých skladieb má v názve slovo „liefde“ alebo „love“ a že viac ako 10 % hitov spieva duo. Najvyššie hodnoteným holandským hitom je „Love You More“ od Racoona.
Pridávam odkaz na spomínaného Holandského speváka Racoona, ktorému pri speve asistovala skvelá moderátorka a speváčka Ilse De Lange

Pozrime sa ako zarábalo Klassik Radio, ktoré hrá klasickú, filmovú a lounge hudbu.
Tržby boli 19.1 milióna eur, čo je pokles o 0.7 milióna a EBIDTA (Výsledok hospodárenia pred odpočítaním úrokov, daní a odpisov) bola 2 milióny eur, rovnako ako v minulom roku.
Klassik Radio vysiela FM a DAB+ v Nemecku a Rakúsku.

Pozrime sa do Holandska, aké hitparády pôjdu už čoskoro v tamojších rádiách.
NPO Klassiek - rádio, ktoré ponúka klasickú a filmovú hudbu bude 6. a 7. marca vysielať rebríček Film Music Top 200. Táto hitparáda sa bude vysielať presne desiatykrát. Zoznam zostaví NPO Klassiek spolu s poslucháčmi. Hlasovať za najlepšie soundtracky je možné od piatku 14. februára do piatka 21. februára o 20:00 cez npoklassiek.nl.
Minulý rok sa na vrchole umiestnila skladba Ennia Morriconeho ‘Once Upon a Time in the West’, nasledovaná Johnom Williamsom ‘Schindler’s List’ a ‘Soldaat van Oranje’ od Rogiera van Otterloa.
SLAM! - toto tanečné rádio začne od nedele 9. februára vysielať 90s 500 - najlepšie hity tohto desaťročia. Minulý rok bola číslo jedna 'Better Of Alone' od DJa Jurgena, nasledovala 'Gangsta's Paradise' od Coolio & LV a 'The Rhythm of the Night' od Corony.
Slam 90s 500 si môžete vypočuť denne od nedele do štvrtka 8. februára medzi 9. a 17. hodinou.

Dnes som si prvýkrát všimol, že Hitrádio Orion a Zlín majú rovnaký playlist. Moderujú si sami, no hudbu majú rovnakú, posunutú len v rámci desiatok sekúnd kvôli vstupom a reklamám.

Objavil sa ďalší diel o trendoch v nemeckých rádiách
https://www.radioszene.de/200011/radioumfrage-musi…
Vyjadruje sa tam množstvo odborníkov na hudbu - zodpovedný hudobný editor, šéf hudby, vedúca hudobného tímu, redakcia hudby, zástupca programového riaditeľa a vedúci hudobnej redakcie, zodpovedný za plánovanie hudby. Ako to vyzerá v Slovenských rádiách? Kto vyberá hudbu? Pripájam sa k názoru LubaTS a odporúčam redakcii urobiť článok o hudobných trendoch v slovenských rádiách. Myslím si, že diskusia by bola výživná :-D

Rakúsky úrad pre komunikácie (KommAustria) udelil spoločnosti „Antenne Salzburg GmbH“ povolenie na vysielanie programu Antenne Wien na frekvencii 100.3 MHz s výkonom 1kW. Vysielač bude umiestnený na Komíne v štvrti Simmering.
Rádio Antenne Wien ponúkne informácie s vysokou lokálnou a regionálnou relevanciou pre hlavné mesto spolkovej republiky, ale aj celoštátne spravodajstvo. Redakčné príspevky by mali odrážať verejný, kultúrny a ekonomický život vo Viedenskom regióne a zameriavať sa na záujmy moderných rodín. Formátované bude ako AC pozostávajúce z rockových a popových hitov z 80. a 90. rokov minulého storočia, ako aj z posledných 10. a 20. rokov a predpokladá sa, že bude tvoriť približne 75 % až 80 % vysielacieho času.
Keďže frekvenčné spektrum FM pre komplexné pokrytie Viedne je už roky vyčerpané a v neďalekej Bratislave sa používa frekvencia 100.3 MHz, je možné ho využívať len s technickými obmedzeniami, aby nedochádzalo k rušeniu. To znamená, že pokrýva len časti Viedne. Mestské časti 1 a 3 až 9 sú pokryté úplne, zatiaľ čo mestské časti 2, 10 až 20 a 22 a 23 sú pokryté len čiastočne. Okrem toho sú dostupné aj časti dolnorakúskych okresov Mödling a St. Pölten.

Pozrel som si to, čo považuje šéf hudby SWR3 za dobrých spevákov - Chappell Roan, Myles Smith, Linkin Park alebo Lola Young. A keď som si pozrel, ktoré naše rádiá to hrajú, tak z veľkých rádií vyskočilo Fun a E2 - Expres len zriedka. Z malých to bolo Aetter, Dobré, SUB. Čo do prdele ten Expres hrá - okrem hromady pesničiek z 90ich rokov? Radšej nech sa redakcia nič nepýta, lebo dostanú plytkú odpoveď.....

Nemecký web Radioszene sa opäť na začiatku roka rozprával s hudobnými manažérmi niektorých nemeckých rádií o hudobných trendoch. Položil im 4 otázky, ide o veľmi zaujímavé názory ľudí ktorí s hudbou robia. Prvá časť tohto seriálu (vyšla už aj druhá časť a bude to mať pokračovanie) je tu:
https://www.radioszene.de/199645/radioumfrage-musi…
Možno nejakú podobnú tradíciu by mohla urobiť aj redakcia radia.sk, že bude dávať začiatkom roka otázky o hudobných trendoch šéfom hudby našich rádií

Veľmi zaujímavý program si vymysleli v nemeckom BB Radiu. Idú svojich poslucháčov dostať do tranzu. Dnes o 17:00
https://www.radioszene.de/199160/bb-radio-stressfr…
podiel [%] celkovej počúvanosti
3. + 4. vlna 2024 (kĺzavé dáta)
% populácie SR vo veku 14-79 rokov, počúval včera
% populácie SR vo veku 14-79 rokov, počúval minulý týždeň









