menu
predchádzajúce
nasledujúce
spustiť rotovanie
zastaviť rotovanie

Diskusia k téme Najlepší a najhorší zvuk rádií - jednotlivé vysielače i rádiá

443 príspevkov
LuboTS
LuboTS 18.08.2018 18:30
@rastman

Je v poriadku mať nejaký názor a vyjadriť sa k tomu. Ale toto čo robíš Ty, v poriadku nie je. Ty totiž svoj názor chceš nasilu vnucovať aj ľuďom ktorí v tomto nejaký ten rôčik robia. Tiež mám svoj názor na inú oblasť rádia, hudbu, program, čistotu formátu, napríklad aj zvukový obal, ale nikdy by som nenašiel tak ďaleko, aby som ľudí z rádií začal presviedčať o tom, že ako to majú robiť. Tá čistota formátu mi fakt na Slovensku veľmi chýba. Skús to aj Ty tak, názor si si povedal, niektorí ľudia sa Ti k tomu vyjadrili a tým by si to mal považovať za uzavreté, lebo fakt nie si v pozícii aby ľudia ktorí v oblasti pracujú mali rešpektovať niekoho len preto, že je schopný dať do príspevku 10 rôznych odkazov.

Dreveny kablik (neregistrovaný, 89.102.14.xxx)
Dreveny kablik (neregistrovaný, 89.102.14.xxx) 18.08.2018 18:26
@rastaman

A uz by stacilo, nie?

Radia maju nejako nastaveny zvuk preto, aby pocuvatelne hrali na radijku od vietnamca, malej vezicke, mobile s prlozenymi sluchadlami, aute pri premavke.

Ak velmi silno potrebujes Lady Gaga v nekomprimovanej, neupravenej podobe, kup / stiahni si a "vychutnavaj". V radiu je ten zvuk nastaveny nejako a ma to svoj dovod.

Mimochodom, daval si odkazy na gain control - maju to vsetky typy zariadeni (napr. aj to radio od vietnamca)? Ak nie, tak pekny pokus, ale uplne zbytocny.

P.S.: ano, na digital v podstate staci akykolvek "kablik", pokial to ide, nie je kvalitativny rozdiel. Samozrejme, aj taky kabel sa da vyrobit odtieneny (napr. na dlhsie vzdialenosti), lepsie mechanicky spracovany. Ale ak data tecu, nie je kvalitativny rozdiel medzi kablom za 1 a 1000 EUR (viem ze teraz zacnu rypalkovia to svoje "ale lepsi kabel ma toto a tamto a moze mat lepsi prenos / menej CRC /..." - to nic na mojom vyhlaseni nemeni)

Palo (neregistrovaný, 195.91.96.xxx)
Palo (neregistrovaný, 195.91.96.xxx) 18.08.2018 18:17
rastaman

Mna ty nenazyvaj podvodnikom, dobre? Koncim s tebou akukolvek dalsiu debatu, lebo to nema vyznam, ty mudrlantko!

rastaman
rastaman 18.08.2018 18:10
@Palo,

takže Ty máš ten 12 000 € procesor zapojený hliníkovou šnúrkou od topánok?! Tvoj zákazník vie o tom, ako na ňom šetríš?

:-D)

***

Mimochodom, zdá sa, že si podvodník, a nie FM veterán.

1) Napr. tento OPTIMOD https://www.orban.com/images-optimodfm5700i/ má aj ANALÓGové vstupy a výstupy.

2) Podľa Teba "DIGITÁLNY" KÁBEL nepotrebuje ani TIENENIE, ba ani IZOLÁCIU? Stačí "hociaky kablik" (spisovne: hocijaký káblik)?

Aby si sa spamätal:

HDMI Cables Quality & Performance
http://www.allion.com/?view=tech_detail&n=283

HDMI Cable Testing Results
https://www.audioholics.com/audio-video-cables/lon…

***

Chcel by som vidieť tých CHUDOBNÝCH ZÚFALCOV, ktorí Ti platia za Tvoje "služby".

;-)

Palo (neregistrovaný, 195.91.96.xxx)
Palo (neregistrovaný, 195.91.96.xxx) 18.08.2018 17:11
rastaman

Opat ukazujes, ze nevies ako to v praxi chodi. Pretoze v profi radiach su pouzivane digitalne cesty, tj. ze v principe tie 0 a 1-tky ti prenesie v podstate hociaky kablik :-)
A o Exprese pises stale ty, za mna su TOP zvuky: Trnavske radio, Jemne, Funradio a FMko, takze aby sme si spravne rozumeli :-)

rastaman
rastaman 18.08.2018 13:20
@Palo,

dúfam, že ten 12 000 € procesor máš pripojený pomocou aspoň 20 000 $ KÁBLA https://successstory.com/spendit/most-expensive-au… ! A dúfam, že pred použitím si ho zmrazil na aspoň -195,78 °C https://www.takefiveaudio.com/contents/89-cryo ! :-D)

@Palinko, poradím Ti: Keď nabudúce budeš chcieť dosiahnuť "KVALITNÝ ZVUK" à la Rádio EXPRES, PREŽEŇ SIGNÁL TELEFÓNNOU LINKOU!

Ušetrených 12 000 € mi môžeš poslať bankovým prevodom - č. ú. dodám.

;-)

rastaman
rastaman 18.08.2018 12:47
@Janko,

mám Tvoj posledný príspevok "Kto naozaj počúva hudbu (v zmysle vychutnáva si ju), nepočúva ju z FM rádia :-)" chápať ako PRIZNANIE, že dnešné (komerčné) FM RÁDIÁ HRAJÚ OTRASNE?!

;-)

Palo (neregistrovaný, 195.91.96.xxx)
Palo (neregistrovaný, 195.91.96.xxx) 18.08.2018 12:41
rastaman

Humornu zlozku sa tu staras hlavne ty, tak ako tymto tvojim poslednym prispevkom :-))) Ok, porovnavat tu 12000 Eurove processory, s tymto co si dal, tak v pohode :-)

rastaman
rastaman 18.08.2018 12:38
BBC R&D: Dynamic range control of audio signals by digital signal processing

In DAB, it offers the possibility of providing a dynamic range control signal to be sent to the receiver via an ancillary data channel, simultaneously with the uncompressed audio, giving the listener the option of the full dynamic range or a reduced dynamic range.

https://www.bbc.co.uk/rd/publications/rdreport_199…

***

BBC Radio 3

On its FM frequencies, the station uses less dynamic range compression of the volume of music than rival station Classic FM. On DAB it uses dynamic range control (DRC) which allows compression to be defined by the user.

https://en.wikipedia.org/wiki/BBC_Radio_3#Operatio…

rastaman
rastaman 18.08.2018 12:35
@Palo,

ako pred časom @Arieli napísal mne: ĎAKUJEM TI ZA TVOJU HUMORNÚ VLOŽKU DO TEJTO DISKUSIE! ;-)

SONY Night Mode
http://docs.esupport.sony.com/homeav/STR-DH550_DH7…

YAMAHA Adaptive DRC (Dynamic Range Control)
http://www.yamaha.com/dealers/bestbuy/RX-V673/pop_…

Receiver DSP
https://duckduckgo.com/?q=RECEIVER+DSP&ia=web

SAMSUNG TV Automatic Volume Control
https://www.manualslib.com/manual/675010/Samsung-L…

Bude Ti to stačiť, @Palinko? :-D

rastaman
rastaman 18.08.2018 12:19
Quadraphonic FM
rastaman
rastaman 18.08.2018 12:18
Pomýlil som sa. NEVŠIMLI STE SI? ;-)

Napísal som 1,4 MB/s FLAC namiesto 1,4 Mb/s FLAC. Niežeby 1,4 MB/s FLAC nemohol byť, no musel by byť buď vo formáte 32/176,4 alebo 8-kanál 16/44,1 - a tak sa asi bežne nevysiela. ;-)

Každopádne, ideálne by som volil prenos bez akejkoľvek konverzie, t. j.: PCM (Pulse-code modulation)

Palo (neregistrovaný, 95.102.130.xxx)
Palo (neregistrovaný, 95.102.130.xxx) 17.08.2018 21:33
rastaman

O com to opat pises? Co mame nechat na posluchacov? Kto z nich ma doma zvukovy procesor? Zase miesas jablka a hrusky. My sa bavime o kompresii a ty pises o korekciach (ekvalizeroch). Stale nerozumies? Kazda nahravka ma iny zvuk, ak miesas novu hudbu, s co i len s 10 rokov starsiou, tak v eteri to bude kolisat. Cize keby aj hned neplatili rozne obmedzenia, tak uz len pre toto potrebujes kompersiu. Uz sa opakujem X-ty raz - kompresia pre FM pasmo je jeho neoddelitelnou sucastou. Rovnako ako dnes mas v aute posilovac riadenia a brzd, co si kedysi nemal, mal si soferovanie sice vernejsie, ale dnes uz takto auta nerobia, tak to iste plati aj s kompresiou v FM pasme.

Janko (neregistrovaný, 151.236.225.xxx)
Janko (neregistrovaný, 151.236.225.xxx) 17.08.2018 19:51
@rastaman

Už sme trochu zacyklení. Prieskum si realizujú väčšie stanice, napríklad pred vstupom na trh. Určite výsledky “nevygoogliš”, keďže jeden stojí rádovo v desiatkach tisíc eur. Palo dal dobrý príklad. Je to ako pri fotkách. Laikovi viac chutí tá upravená, ako surová. Na instagrame dokonca vedú tie najviac presaturované, až neprirodzene colorované. Samozrejme, vyhráva vždy trh. Ak začnú poslucháči masovo preferovať iný zvuk, napríklad nekomprimovaný, rádiá sa prispôsobia. Ver tomu, že toto sa tiež testuje. Ako v každom odvetví, každý profesionálny produkt. Ešte k trase a kodekom. Máš na to laický pohľad, tak upresním aspoň z mojej praxe. Rádiá musia okrem pripustnosti riešiť najmä garantovanú dostupnosť, žiadne straty paketov, žiadne zakolísania a už sme doma. Takéto pripojenia bežne nekúpiš. Zažil som rádio na optike, ktoré nakoniec skončilo na vlastnej 1M mikrovlne na vysielač. Dosť drahej podotýkam. Ako som spomínal nižšie v príspevku - dnes z bežnej populácie naozaj nikto nerieši ekvalizér či vlastné nastavenia zvuku. Nikoho to nezaujíma (paušálne vravím o mase nie zopár fajnšmekroch). Rádio sa konzumuje inak, než v rokoch slovenského rozhlasového entuziazmu, ktorý si obaja pamätáme (súdiac podľa rádií, ktoré spomínaš, a ktoré som i ja mal česť zažiť osobne). Preto drvivá väčšina rádioprijímačov strednej triedy EQ nemá. Dokonca je problém rádio kúpiť. Zväčša zoženieš už iba multifunkčné zariadenia. Doba sa zmenila. Rádio má hrať na prvé zapnutie dobre. Kto naozaj počúva hudbu (v zmysle vychutnáva si ju), nepočúva ju z FM rádia :-)

rastaman
rastaman 17.08.2018 19:23
A čo tak NECHAŤ TO NA POSLUCHÁČOVI?!

To Vám, páni, nenapadlo?

Veď dnes predsa takmer každý, i prenosný prijímač je vybavený prinajmenšom EQalizérom alebo aspoň nastavením hĺbok/výšok, niektoré (napr. prijímače - Receivery domáceho kina) dokonca i Vami toľko ospevovaným kompresorom dynamiky.

Tak čo, páni, keby ste ponechali poslucháčovi možnosť výberu - či preferuje čistý zvuk bez úprav, alebo si ho PODĽA SVOJHO GUSTA chce osladiť či prisoliť.

Hovorí sa tomu SLOBODA a DEMOKRACIA.

;-)

Palo (neregistrovaný, 213.215.84.xxx)
Palo (neregistrovaný, 213.215.84.xxx) 17.08.2018 18:45
rastaman

Doba sa vyvija, uz to konecne pripusti.. Vo vsetkom to tak je.. Tak ako sa teraz upravuju vo Photoshope fotky, aby lepsie vyzerali, tak to iste sa robi aj vo zvuku. A FM pasme o to viac, lebo tam platia viacere normy, ktore ho obmedzuju... To je cele.

rastaman
rastaman 17.08.2018 18:09
ad: UNIFORMIZÁCIA / ŠTANDARDIZÁCIA
rastaman
rastaman 17.08.2018 18:05
@Janko,

a našiel by si, prosím, odkaz na ten francúzsky prieskum (zvukových preferencií poslucháčov)?

Jediný (relatívne výrazný) processing, ktorý môjmu uchu znel (naozaj) príjemne, bol ROCK FM: EQ Bass+/Treble+, min. kompresia.

Dnes akceptovateľným je BEST FM. Nedávno ešte aj SLOVENSKO, ale SZMika ho EXPRESizovala (takže už nič). Subjektívne sa mi zdá, že ALIGATOR ide takmer bez resp. s minimálnym processingom. V minulosti ešte RMC? A tiež asi BBC (zo slovenských). Z rakúskych veľmi dobré Ö1, príjemné WIEN, prijateľné Ö3, prekvapivo dobré FM4 (v minulosti BLUE DANUBE).

ZVUK a AUTORSKÉ PRÁVO - zdá sa, že AP potrebuje predefinovať resp. UPDATEovať. ;-)

Myslím, že dnes už aj DSL zvládne 1,4 MB/s FLAC.

Janko (neregistrovaný, 151.236.225.xxx)
Janko (neregistrovaný, 151.236.225.xxx) 17.08.2018 17:11
@rastaman

V zasade mas v niektorych bodoch pravdu. Nie je mojim cielom vsetko apriori vyargumentovavat. V radiach som skoro 20 rokov, co je slusna doba, za ktoru vidno zmeny na vlastnej kozi.

Zvuk radii definuje aj standardizacia dana ich naformatovanim, ktora este pred rokmi nebola. Inak to plati pre Hot AC, inak pre CHR a urcite inak pre zanrovo specializovane radia. Sucastou nastavenia formatu je aj odporucanie pre procesing. Ak by niektore radio zacalo hrat “pekne” - tym myslim tak, aby znela hudba verne, a tak ako by sa to Tebe pacilo, predpokladam pomerne rychle vytriezvenie manazerov. Radio ma skratka hrat na kazdom zariadeni rovnako, dokonca aj pri hluku v aute. To je jeho definicia z roku 2018, z praxe, nie z wikipedie. Zazil som pomerne raritne testovanie zvuku na beznych posluchacoch focusovou agenturou na zadanie jedneho velkeho radia vo Francuzsku. To co hra momentalne z radii vo vseobecnosti, je vysledkom v podstate dopytu ludi. Verny zvuk znel beznym posluchacom mdlo (popisovali to tak, ze toto radio hra akosi cudne, nebavilo ich to a preladili). To je cele. Zabudni na soft kompresiu. Zabudni na to, ze zvuk je chraneny autorsky. Dokonca aj niektore smartfony maju vylepsovaci preset pre “lepsi zvuk” - lebo ludom surova hudba zo Spotify ci iTunes znela cudne. Ten preset nie je nic ine, ako prvoplanovy limiter+kompresor.

Este k technike. Komercne radia (aspon velke) teda rozhodne na technike nesetria. Ten zvuk je naozaj v 99% zamerom. Co sa tyka trasy, nie vsade je optika. Niekde bol casto mozny len satelitny upstream (dokonca nie tak davno v 128kBps).

Skratka pointa mojho prispevku je, ze radio je produkt. Iny a inak nastaveny ako CD nosic a inak to uz zial nebude.

rastaman
rastaman 17.08.2018 16:47
FMX (broadcasting)

FMX is the name of a commercially unsuccessful noise reduction system developed in the 1980s for FM broadcasting in the United States.
https://en.wikipedia.org/wiki/FMX_ (broadcasting)
https://en.wikipedia.org/wiki/CX_ (audio)#Use_in_FM_radio_broadcasting

rastaman
rastaman 17.08.2018 16:15
@Janko,

ďakujem Ti za VECNÝ príspevok do diskusie.

Dovolím si prispieť taktiež VECNE:

1) Vysielanie s použitím FM (Frekvenčnej Modulácie) bolo spustené v 1930. rokoch https://en.wikipedia.org/wiki/FM_broadcasting#Adop… , pričom až do neskorých 1950. rokov vysielatelia nepoužívali ani peak limitery!

S ohľadom na obmedzenie premodulovania, ktorého dôsledkom je aj skreslenie zvuku, pripúšťam to najnevyhnutnejšie:
- ReplayGain
- Peak Limiter (s mäkkou charakteristikou nábehu - kolenom/knee)

Pre získanie max. možného odstupu S/N so súčasným predchádzaním "prevaleniu" a ideálne aj minimalizáciu intervencií peak limitera je potrebné dbať (a tu mám podozrenie, že Rádio DEVÍN si necháva zbytočne veľké rezervy - dokonca aj na mikrofóny) na zosúladenie výstupných a vstupných úrovní jednotlivých zariadení reťazca (prehrávač / zvuková karta / prevodník => mixpult => FM exciter/transmitter) - pritom nezabúdať na straty v kábloch.

Pozn./otázka: Ak úrovne (podľa predchádzajúceho odseku) sú nastavené správne, môže vôbec (aj čo i len teoreticky) dôjsť k "prevaleniu"?!

Čokoľvek ďalšie považujem za nadprácu, przniacu zvuk. Naozaj si nemyslím, že ktorýkoľvek rozhlasový zvukár dokáže nahrávku "vylepšiť" - výsledný zvuk nahrávky/mastera považujem za TVORIVÝ ZÁMER hudobníka, producenta a zvukového majstra.

Som dokonca presvedčený, že i ZVUK je chránený autorským právom!

2) Pre minimalizáciu vplyvov (zariadení) reťazca na výsledný zvuk by som použil kombinovaný/hybridný FM Exciter/Limiter (2-in-1) - a sú také mašinky: XLR in => RF out. (Platí zväčša pre nižšie vyžiarené výkony.)

K jednotlivým Tvojim bodom:

1. No comment. Komerčná sféra vždy (v porovnaní s verejnou) viac šetrí - zväčša na nesprávnych miestach.

2. Súhlas - i keď si myslím, že drahšie nie vždy znamená aj lepšie/kvalitnejšie.

3. Pri dynamickom rozsahu <5 dB KAŽDÉ rádio vysiela MONO - i keď technicky vysiela 2 kanály (L+R), pre získanie (psychoakustického) vnemu STEREO je nutný odstup kanálov (L-R) min. 18 dB.

4. Pri dnešných možnostiach optického internetu ťažko pochopiteľné/uveriteľné.

5. Ak už niekto naozaj po dynamickej kompresii túži, nerozumiem, prečo nesiahne po lacnejšom (dnes často i bezplatnom) SW riešení, ale zbytočne vyhadzuje peniaze za nejaké HW haraburdy (a potom šetrí napr. na trasách).

Dovolím si nesúhlasiť s Tebou ohľadom SUBJEKTIVITY "dobrého" zvuku. Ja si, práve naopak - paradoxne - od HiFi-stov a tunajších technokratov (vzácna a zvláštna zhoda, však?) myslím, že KVALITA ZVUKU je OBJEKTÍVNE MERATEĽNÁ:

- SPEKTROMETROM
- VU-METROM

VERNÝ ZVUK = DOBRÝ ZVUK.
HiFi - High Fidelity (VYSOKÁ VERNOSŤ).

;-)

rastaman
rastaman 17.08.2018 14:55
@Seth a @Ivan,

ak chcete testovať BASy, na tejto skladbe môžete: https://www.youtube.com/watch?v=crxpMokSX0Q - je ich tam ELEKTRONICKÝCH priehrštím, na rozdávanie. ;-)

rastaman
rastaman 17.08.2018 14:37
@Arieli,
Janko (neregistrovaný, 151.236.225.xxx)
Janko (neregistrovaný, 151.236.225.xxx) 17.08.2018 10:37
Zvuk

@MAJAK @rastaman

Zaujimava diskusia. Miestami pomiesane jabkla s hruskami (mastering vs nastavenie zvuku pri FM vysielani). Skusim za seba. Radia nielenze hraju mp3, castokrat je aj trasa kodovana v mpeg v lepsom pripade aac. Cize, ked debatujeme o kvalite zvuku a nastaveniach procesingu, tak zvuk radii tvori vela detailov. Mnohe sa tu uz nakusli.

Spisem ich za mna, co tak zhruba ma podiel na zvuku radia.

1. povod archivu a kvalita songov (ano, Twist mal z dovodu kapacity SATA diskov nie 44,1 ale dokonca 32 vzorkovanie)
2. Kvalita technologie v studiu a na trase / vysielaci. Staci ze niektore radio usetri na retazci a nenastavi to dobre (alebo neudrzi na uzde dbr)
3. Nastavenie retazca. V zasade aj tak trochu neguje bod cislo 2. Nastavenie je vecou zadania a formatu stanice. To, ako ma radio hrat, je dane jeho obchodnymi a marketingovymi cielmi a najma cielovou skupinou. V druhom rade je zvuk aj snahou o konkurencnu vyhodu pri napriklad horsom pokryti (preto niektore radia vysielaju u nas mono)
4. Kodeky a distribucia (su radia, ktore posielaju svoje audio na vysielac v 192kBps. Darmo je potom archiv v 320kBps. A najma, cez FM i tak neprejde vsetko tak, ako v CD kvalite. O tu nakoniec pri radiu nejde.
5. Vyber zariadeni. Ako tu uz Palo pisal, niektore procesory maju urcitu svoji specificku charakteristiku. Aj ked sa nastavia pedantne a rovnako, bude to vzdy trochu ine. Tym myslim rozdiely napriklad pri Optimod, IDT atd atd.

Suma sumarum je radio medium rychlej spotreby. Zvuk ma najma technicku funkciu. Samozrejme, idealne je ked to znie aj dobre, ale prave to slovicko “dobre” je velmi subjektivne. Co je dobre pre Funradio, je inak dobre pre vaznu hudbu a minoritne zanre Devinu a celkom inak je slovo “dobre” chapane pri napriklad mladeznickej Europe 2, kde je kompresia prisposobena mladej hudbe a je ziaduca. Ako tu bolo tiez spomenute, stredovy zvuk Expresu je tiez zamer. Nie neschopnost dostat zo svojich zariadeni lepsi zvuk. Zvuk pri radiu je komplexna vec, dolezitejsie nez hi-fi zazitok je ciel a prostriedky, akymi ho docielit.

Počúvanosť
streda, 18.5.2022
1.
20,96%   - 0,08%
2.
19,98%   - 0,57%
3.
14,34%   - 0,62%
4.
12,88%   + 1,54%
5.
5,17%   + 0,07%
Počúvanosť cez web a aplikáciu Radia.sk - 18.5.2022
podiel [%] celkovej počúvanosti
3. + 4. vlna 2021 (kĺzavé dáta)
1.
16,50%   - 0,19%
2.
14,32%   - 0,04%
3.
10,30%   + 0,03%
4.
7,46%   - 0,13%
5.
6,88%   - 0,08%
MEDIAN SK - Market & Media & Lifestyle - TGI
3. + 4. vlna 2021 (kĺzavé dáta)
% populácie SR vo veku 14-79 rokov, počúval včera
I. - III. etapa 2022
1.
34,4%   ± 0,0%
2.
25,1%   + 0,2%
3.
23,0%   ± 0,0%
4.
18,0%   - 0,1%
5.
16,5%   - 0,1%
MEDIAN SK, RADIOPROJEKT, I.-III./2022
% populácie SR vo veku 14-79 rokov, počúval minulý týždeň
Hranosť
19. týždeň 2022 09.05.2022 - 15.05.2022
1.
Album
Alle Farben
Alright (Feat. Kiddo)
2.
Album
Imagine Dragons
Enemy (Feat. Jid & League Of Legends)
3.
Album
Glockenbach
Brooklyn (Feat. Clockclock)
4.
Album
Ofenbach & Ella Henderson
Hurricane
5.
Album
Camila Cabello
Bam Bam (Feat. Ed Sheeran)
34. týždeň 2019 26.08.2019
1.
Album
Shawn Mendes & Camila Cabello
Señorita
2.
Album
Daddy Yankee & Katy Perry Feat Snow
Con Calma
3.
Album
Billie Eilish
Bad Guy
4.
Album
Lil Nas X feat. Billy Ray Cyrus
Old Town Road
5.
Album
Katy Perry
Never Really Over
Hosting pre vaše podnikanie. Pre vás.
×