menu
predchádzajúce
nasledujúce
spustiť rotovanie
zastaviť rotovanie

Diskusia k článku Nové rádio vo Viedni na frekvencii 100,3 MHz: Dopad na Bratislavu?

31 príspevkov
Jazz_Laco
Jazz_Laco
včera 14:20
0
0
Twist

Ešte poopravím rádio Twist. Keď prešlo na 101.8 MHz, vysielalo s výkonom 5kW a až od roku 1995 prešlo na výkon 90kW....

Rádio Koliba a Okey pôvodne začalo s výkonom 8kW...

MAJAK
MAJAK
včera 13:46
0
0
ďakujem

na 106.6 som aj zabudol, vidíš :-) viac som sa vtedy zaoberal príjmom z AT a CZ, tak sa mi to už pletie

Jazz_Laco
Jazz_Laco
včera 12:19
0
0
MAJAK

A ešte k vyžarovaniu smerom do Rakúska. Všetky rádiá s výkonom ERP=100kW majú kruhový vyžarovací diagram, takže ešte aj teraz sú dobre počuteľné za Viedňou....

Fun rádio malo svojho času dokonca nemecké jingle

Ich höre Fun-Radio bei vierundneunzig Komma drei FM stereo.

Dokonca mnohí Viedenčania mali naladené toto rádio, síce nerozumeli čo hovoria, ale páčilo sa im ako sa moderátori v vysielaní smejú.....

Jazz_Laco
Jazz_Laco
včera 12:09
0
0
MAJAK

Výkony FUN a TWIST boli v samotných začiatkoch malé. Twist vysielal na 106.6 MHz s ERP=3kW a rovnako bolo na tom aj Fun na 94.3 MHz. Až v roku 1991 sa výkony radikálne navýšili, Fun začalo vysielať s ERP=80kW a Twist prešlo na 101.8 MHz a tiež malo výkon ERP=80kW. To si pamätám dosť dobre, lebo príjem Funka bol zrazu možný až za Novými Zámkami a ako prvé som započul hlas Mravca s akože vtipom "Príde bača do koliby, otvorí dvere a koliba nikde" :-D

MAJAK
MAJAK
včera 01:52
1
0
ešte na doplnenie k tým obmedzeniam výkonov

Ak si správne pamätám, tak Koliba a možno ešte istý čas aj Okey vysielali len s výkonom 10kW, Fun a tuším aj Twist 80kW, pričom ale 101.80 MHz išlo vždy v smere na Viedeň najlepšie, dokonca lepšie, než 96.60 MHz (v tom čase SRo1).

A v čase, keď ešte Regina a Devín vysielali na vzájomne opačných frekvenciách, tak nevie, aké boli vysielacie výkony, ale ten Devín išiel zle aj vtedy...

MAJAK
MAJAK
včera 01:36
1
0
°

CD international pálilo akým výkonom a boli potlačené smery?

Jazz_Laco
Jazz_Laco
07.02.2025 22:13
2
0
Morf

Optimalizácia - čím viac sietí, tým lepšia konkurencia. Dá sa to riešiť zákonom, precedensy v Európe na to existujú. 4 celoplošné a 4 multiregionálne úplne postačia, samozrejme, k tomu aj nejaké regionálne a lokálne podľa záujmu. Čo sa týka výberu, mala by prebiehať aukcia, každý z účastníkov by si mohol vybrať maximálne dve siete - takže Expres a Fun by o nič neprišli. Jediná podmienka by bolo na týchto ôsmich sieťach vysielať každú hodinu spravodajstvo počas celého dňa - aj v noci. Samozrejme, žiadne kvóty, žiadne určovanie štátu, čo sa má vysielať - ale slušnosť by mala byť zachovaná.....

Wien 100.3 MHZ - Ako som už spomenul, nebojím sa že by Viedeň rušila Bratislavu. Obavy mám skôr o to, že náš vysielač bude rušiť Viedeň.....

MoRF
MoRF
07.02.2025 21:36
3
0
Späť k téme

Wien 100,3 MHz nijako nepoškodí Bratislavu 100,3 MHz.

MoRF
MoRF
07.02.2025 21:33
3
0
Optimalizácia

nie je možná, frekvencie prideľuje Rada a nemôže ich len tak odobrať (viď Radio WOW). Ja by som si vedel predstaviť dokonca 6 celoplošných sietí (na GE84) o ktoré by sa súťažilo podľa telekomunikačného zákona. A aj nižšie levely - 1kW, 500W by sa mohli súťažiť na úrovní krajov alebo samostatne.
Lenže potom by nebolo treba strážcu plurality a demokracie - spolok akademických teoretikov (síce sem tam nejaký profík, ale so silnou väzbou k niektorému zo žiadateľov). Ale na toto by sa možno hodilo založiť zvlášť tému.

Jazz_Laco
Jazz_Laco
07.02.2025 14:17
1
0
David1

Je to tak aj s frekvenciou 100.6 MHz / 10 kW v Modrom Kameni, ktorá mohla "spolupracovať" s 100.7 / 10 kW v Novom Meste nad Váhom a vysielať tam rovnaký verejnoprávny program. Namiesto toho máme v Leviciach zdegenerovanú frekvenciu 100.6 MHz v výkonom 500W.....

Optimalizácia sietí nie je úloha STVR, ale Telekomunikačného Úradu.....

David1
David1
07.02.2025 14:04
3
0
Zobor 101,1

Je tiež vyradená, kvôli Trenčínu 101,2. Pritom ak by tam hral rovnaký program nebol by problém. Presne by tam mohlo byť Rádio_FM s 2kW a nerušilo by sa to . V Štúrove máme vyradenú 102,3 10kW kvôli Zoboru 102,2 no Maďarom za Dunajom ju telekomunikačný úrad už povolil spustiť.
STVR už do rozširovania a koordinácie analógu nedá ani €.

Jazz_Laco
Jazz_Laco
07.02.2025 13:48
2
0
David1

Niektoré nevyužívané frekvencie by sa dali bez problémov použiť, ak by sa optimalizovali siete, k tomu Telekomunikačný Úrad už odvahu nenájde.....

Napríklad aj Poprad 100.9MHz v pôvodnom pláne nie je, doplnilo sa to neskôr....

Na Slovensku výrazne chýba frekvencia Košice - Dubník o výkone 40kW pre verejnoprávny rozhlas, rovnako chýba 4kW frekvencia na Zobore pre Rádio_FM, chýbajú dve frekvencie medzi Lučencom a Rimavskou Sobotou o výkone 4kW pre súkromných vysielateľov a Bratislava by mala mať 5 frekvencií o výkone 1kW pre menšie tematické rádiá.....

Ak by sme boli normálna a moderná krajina, mali by sme 4 FM siete, ktoré by sa dali považovať za celoplošné a 4 FM siete, ktoré by boli multiregionálne s pokrytím aspoň 60%. Jediná podmienka pri výberovom konaní by bola tá, že žiaden vysielateľ by nemohol vlastniť viac ako 2 FM siete zo spomínaných ôsmich. Ľudia by neboli odkázaní na Expres/E2 alebo Fun/Vlna, ale mohli by si vybrať zo štyroch ďalších rádií....

David1
David1
07.02.2025 13:02
3
0
GE 84

Sa tvoril za éry ČSSR. Preto aj kolízne frekvencie Brno vs.BA. Vtedy sa to počítalo pre rovnaký program. 104,4 BA vs. 104,5 Brno či 106,5 Brno vs.106,6 Melody a kvôli tomu aj nepoužívaná 106,6 N.Mesto Javorina alebo 101,8BA vs. 102,0 Brno.

Jazz_Laco
Jazz_Laco
04.02.2025 19:01
2
1
MoRF

To máš pravdu, na Slovensku vznikli dve 5-dielne sady len v Bratislave - na rozdiel od Čiech, kde v Prahe a Plzni vznikli dve 6-dielne sady a v Brne dve 5-dielne sady....

Power309
Power309
04.02.2025 18:36
3
0
Jazz Laco

O Antenne rádiách toto viem. Ešte si zabudol na novú Antenne Hit v Mux 3. Ešte aj Antenne Vorlarberg a Kärnten. Osobne som rád počúval, ešte keď vysielala Antenne Wien na 102,50 MHz, keď mali formát Musiksender für Erwachsene.Potom sa 102,50 zmenila na OE24, potom radio Austria a potom zase späť na OE 24. Všetko jeden majiteľ. A teraz zase sa asi vracia Antenne Wien, len na lokálnej frekvencií 100,30 MHz, takže som na to zvedavý.

MoRF
MoRF
04.02.2025 18:28
3
0
Máš pravdu

Ale je to dané historicky, už GE84 nadelila na SK kóty menej frekvencií. Potom pravda a láska vymyslela duálny systém - polovica frekvencií štátnemu rozhlasu a polovica všetkým privátnikom dokopy. Číslo 5 sa blbo delí piatimi, tak z toho vzniklo 11 (či až 13) kvázi celoplošných sietí (4 siete pre štátny ). Aby toho nebolo dosť , každá tá kvázi sieť sa skladá z frekvencií z celého rozsahu. Prirátaj k tomu dvojkoľajné riadenie - úrad koordinuje ale rada prideľuje - a sme tam, kde sme.

Jazz_Laco
Jazz_Laco
04.02.2025 16:12
1
1
David1

Ja už dlhšiu dobu tvrdím, že vysielacie siete sú nezladené a niekde sa pokrytie prekrýva. Bohužiaľ Bauer & Fun neumožnia optimalizáciu už nikdy.....

David1
David1
04.02.2025 15:13
4
0
výmena 104,4 vs 104,8

Tak vďaka rade máme silnú duplicitu E2 104,8 BA 50kW a 95,2 NR 10kW.
A to chceli ešte aj N. Zámky 1kW. To by už bolo fakt prehnané.
Devín zo 104,4 5kW nehrá poriadne ani celej v BA.

Jazz_Laco
Jazz_Laco
04.02.2025 15:08
2
1
Power309

S tými Anténami v Rakúsku je to komplikovanejšie. Jednak tam majú celoplošnú Anténu vysielajúcu výhradne v DAB+. A za druhé - majú tam regionálne verzie Antény v Salzburgu alebo v Grazi a teraz už aj vo Viedni. Všetky tieto Antény budú preberať napríklad ranné vysielanie zo Salzburgu, navyše majú vlastné okná pre lokálne správy a reklamu. Regionálne rádiá majú vlastný playlist - takže v každom regióne počúvajú inú hudbu.....

Power309
Power309
04.02.2025 14:38
2
0
Jazz Laco

Veď Antenne Österreich, ktoré vysiela v DAB+, preberá ranné vysielane z Antenne Salzburg a hrá v celej siete Mux1.

Jazz_Laco
Jazz_Laco
04.02.2025 14:34
1
1
Antenne Wien

Ale mne sa páči, ako KommAustria udelil licenciu spoločnosti, ktorá má regionálne projekty už v Salzburgsku alebo Štajersku aj na základe toho, že bude prinášať lokálne informácie. Predstavme si, že by tak malo fungovať aj rádio Košice - infošky a správy z BA, dopravný servis z BA alebo reklamu len pre BA....

Power309
Power309
04.02.2025 14:20
1
0
Jazz Laco

Ako hovorím, za Fischamendom už signál je slábne a predpokladám, že 100,30 MHz bude nastavená +- rovnako.

Jazz_Laco
Jazz_Laco
04.02.2025 14:03
2
1
Antenne Rock

Tu je vyžarovací diagram Antenne Rock

https://imgur.com/a/LxA1zH5

Power309
Power309
04.02.2025 13:56
2
0
Antenne Wien 100,30 MHZ

Nič sa rušiť nebude. 100,30 MHz z BA moc smerom na západ nehrá a zo Simmeringu už napr. 104,60 MHz Antenne Rock hra s 1kW a smer východ je signál dosť potlačený. Už za Fischamendom je signál slabý. A táto nová 100,30 MHz z Viedne bude s rovnakej kóty.Možno dôjde niekte v oblasti za Fischamendom smerom po diaľnici A4 na Bruck k nejakému slabému rušeniu, takisto ako 104,60 Viedeň / Šoproň KatRadio a to bude asi všetko. Mimochodom má sa jednať o stanicu Antenne Wien(tak niektorý píšu na radioforum Österreich.

Jazz_Laco
Jazz_Laco
04.02.2025 13:20
2
1
David1

Viedeň mala v Ženeve skoordinované dve kmitočtové sady, každá obsahovala 6 frekvencií, jedna sada so 100kW výkonom a jedna s 10kW výkonom.

89.9MHz/100kW - Radio Wien
92.0MHz/100kW - Ö1
97.8MHz/100kW - Radio Niederösterreich
99.9MHz/100kW - Ö3
103.8MHz/100kW - FM4
105.8MHz/100kW - Kronehit

88.6MHz/10kW - 88.6 Rock
92.9MHz/10kW - Arabella (ERP znížené na 3kW)
94.7MHz/10kW - Radio Burgerland (ERP znížené na 3kW)
102.5MHz/10kW - OE24
107.3MHz/10kW - Radio Stephansdom (ERP znížené na 3kW)
107.8MHz/10kW - Blokovaná frekvencia

Bratislava mala skoordinované tiež dve kmitočtové sady, ale na rozdiel od Viedne každá obsahovala len 5 frekvencií. Navyše 107.6MHz/100kW má dočasne znížený výkon na 10kW z dôvodu rušenie leteckej služby. Je zaujímavé, že spolu s Českom sme asi jediné dve krajiny v regióne, kde frekvencie nad 107.0MHz (a niektoré aj pod - Košice 106.2MHz a Žilina 106.9MHz) sa nemôžu využívať plnohodnotne s maximálnym povoleným výkonom. Zvláštne že v Poľsku a Maďarsku s tým problém nemajú. Otázne je či by Expres prešiel na 100kW, ak by sa zrušila blokácia, pretože cena za vysielač by brutálne narástla. Rovnako si neviem predstaviť, ako by Dobré Rádio prevádzkovalo Poprad 107.3MHz/30kW, pretože platenie 200tisíc mesačne by ich asi položilo.....

Ak by sme boli normálnou krajinou - čo očividne nie sme - tak by verejnoprávny rozhlas v Bratislave mal pridelené aspoň dve 100kW frekvencie - vedel by som si predstaviť zámenu 104.8MHz E2 a 104.4MHz Rádio Devín. Rovnako ak by sme boli normálnou krajinou, tak v Bratislave by stál na Murmanskej Výšine stožiar s piatimi vysielačmi s výkonom 1kW určené pre menšie projekty. V pohode by tam mohli fungovať rádiá zamerané na Rock, Jazz, Dance, Klasické Hity, Klasická hudba, Groove a podobne.....

*Frekvenciu 98.3MHz/3kW mohla využívať Bratislava, ak by niekto v roku 2000 prejavil záujem a "oživil" ju. Vtedy by samozrejme frekvencia v DS nebola vôbec skoordinovaná. Ale ako som už napísal, predbehli nás Viedenčania - ako vo všetkom inom.....

Počúvanosť
pondelok, 10.2.2025
1.
21,06%   - 2,65%
2.
17,57%   + 5,17%
3.
12,16%   + 5,06%
4.
10,81%   - 0,49%
5.
8,26%   + 1,03%
Počúvanosť cez web a aplikáciu Radia.sk - 10.2.2025
podiel [%] celkovej počúvanosti
2. + 3. vlna 2024 (kĺzavé dáta)
1.
15,19%   - 0,29%
2.
12,19%   - 0,51%
3.
9,74%   + 0,08%
4.
9,22%   + 0,26%
5.
7,93%   + 0,23%
MEDIAN SK - Market & Media & Lifestyle - TGI
2. + 3. vlna 2024 (kĺzavé dáta)
% populácie SR vo veku 14-79 rokov, počúval včera
X. - XII. etapa 2024
1.
29,9%   - 0,1%
2.
20,2%   - 0,2%
3.
19,9%   - 0,4%
4.
18,1%   - 0,7%
5.
15,0%   ± 0,0%
MEDIAN SK, RADIOPROJEKT, X.-XII./2024
% populácie SR vo veku 14-79 rokov, počúval minulý týždeň
Hranosť
6. týždeň 2025 03.02.2025 - 09.02.2025
1.
Album
David Guetta, Alphaville, Ava Max
Forever Young
2.
Album
Coldplay
We Pray
3.
Album
Shawn Mendes
Why Why Why
4.
Album
Mark Ambor
Belong Together
5.
Album
Shaboozey
A Bar Song (Tipsy)
34. týždeň 2019 26.08.2019
1.
Album
Shawn Mendes & Camila Cabello
Señorita
2.
Album
Daddy Yankee & Katy Perry Feat Snow
Con Calma
3.
Album
Billie Eilish
Bad Guy
4.
Album
Lil Nas X feat. Billy Ray Cyrus
Old Town Road
5.
Album
Katy Perry
Never Really Over