menu
predchádzajúce
nasledujúce
spustiť rotovanie
zastaviť rotovanie

Diskusia k článku Nové rádio vo Viedni na frekvencii 100,3 MHz: Dopad na Bratislavu?

35 príspevkov
Jazz_Laco
Jazz_Laco
15.02.2025 11:17
0
0
Robert_BA

Tá politika tam bola, môžeš si to prečítať v článku na tomto webe

https://www.radia.sk/citaren/retro/2302_radio-cd-i…

Ale problém bol ten, že vysielaním CD by Bratislavský éter bol ochudobnený o jednu frekvenciu. Máloktorý štát v Európe umožnil obetovať vlastné frekvenciu pre cudzie rádio - výnimku tvorí Luxembursko, ktoré vysiela RTL Radio na FM pre časť Nemecka.....

Robert_BA
Robert_BA
15.02.2025 08:55
2
0
@Jazz_Laco

Kmitocty a presuny uvadzas spravne, ale podla mojho nazoru vnasas do toho prilis politiku.

Cela geneza vysielania CDI je dobre vysvetlena tu: http://www.vysielace.sk/clanok.php?id=362&zd=d

A myslim, ze pozornosti si zasluzi aj tato informacia:

https://domov.sme.sk/c/3292587/z-sro-zmizlo-podla-…

Pre doplnenie, vtedajsi riaditel SRo Jan Tuzinsky po "nasilnom" zastaveni vysielania CDI, ked uz bolo jasne, ze toto sa neobnovi, rezignoval na post generalneho riaditela rozhlasu a vydal vyhlasenie, z ktoreho bolo zrejme, ze rezignuje prave kvoli CDI. Zjavne bol do niecoho hodne namoceny. Po nom nastupil Jaroslav Reznik.

Jazz_Laco
Jazz_Laco
14.02.2025 12:58
2
0
LG1

Ja len podotknem, že Tvoja pamäť Ti už neslúži dobre. Prvé rádio na Slovensku bolo CD International na frekvencii 101.8 MHz, bolo určené primárne pre rakúskych poslucháčov a až tri mesiace po ňom začalo vysielať FUN Rádio. Rádio CD bolo zrušené kvôli politickým tlakom a obnovilo svoje vysielanie 15. júla 1994 ale na novej frekvencii 96.6 MHz. V lete 1996 Mečiarovská garnitúra poslala toto rádio definitívne do minulosti.....

LG1
LG1
14.02.2025 09:03
1
0
90-te roky

Keď už tu páni dali príspevky o rádiách a výkone vysielačov z histórie tak mi nedovolí nedoplniť informácie:
Čo si ja pamätám tak v BA a okolí ako prvé po páde komunizmu v pásme CCIR začalo z Kamzíka vysielať viedenske radio CD na 96,6FM spolu s FUN radiom na 94,3FM,
V tých časoch dokonca FUN radio v noci prepájalo na francúzske FUN radio Paris. Slovenský rozhlas vysielal na SV a VKV OIRT (65-74MHz).
Rádio CD dlho na frekvencii 96,6 nevysielalo, istý čas ho na tej frekvencií vystriedalo Rock FM Radio (od 1991).
Potom prešiel Slovenský rozhlas s OIRT pásma do CCIR pásma a SRO1 išlo na 99,3FM kedze na 96,6 bolo Rock FM radio.
Dlho to tak nebolo ked pribudol druhy a stvrty okruh SRO na VKV CCIR, tak sa to poposuvalo: Rock FM na 89,3FM, SRO1 na 96,6FM, Regina na 99,3FM a Devin na 104,4FM.
(Nieco sa mi mari ze Devin a Regina mali zamenene frekv. istu dobu)
Netreba zabudat ze najlespie pokrytie v pasme VKV CCIR malo vtedy na Slovensku Rock FM radio (jeho silné vysielače ostali dodnes ale je na nich uz iny okruh SRO, BB-101,5FM, PP-104,3FM, KE-100,3FM, ...).
Twist patril medzi prvých (vznikol vo feb. 1993) ale Radio Koliba prislo az neskor - vzniklo v aprili 1997 a zneho potom od marca 2001 bolo Okey.
Ja si pamätam ešte na frekvencií 104,4FM predtým než tam prišiel SRO-Devín bolo v BA rádio RMC a na 106,6FM bolo radio Ragtime.
Súkromné rádia začali pribúdať, napr, v BA sa dalo este naladit zo Zobora z Nitry Dóczyho N-Radio na 95,2FM a Radio Nitra(neskor Hviezda FM) na 88,8FM (oboje uz zanikli, frekvencie ostali),
rovnako z Trnavy Radio Forte na 90,8FM. Na východe Slovenska bolo vtedy známe rádio Kiks.
Ako spominame na prechod z OIRT do CCIR zachvilu budeme spominať na prechod analogu do digitalu (DAB).

Jazz_Laco
Jazz_Laco
10.02.2025 14:20
1
0
Twist

Ešte poopravím rádio Twist. Keď prešlo na 101.8 MHz, vysielalo s výkonom 5kW a až od roku 1995 prešlo na výkon 90kW....

Rádio Koliba a Okey pôvodne začalo s výkonom 8kW...

MAJAK
MAJAK
10.02.2025 13:46
1
0
ďakujem

na 106.6 som aj zabudol, vidíš :-) viac som sa vtedy zaoberal príjmom z AT a CZ, tak sa mi to už pletie

Jazz_Laco
Jazz_Laco
10.02.2025 12:19
1
0
MAJAK

A ešte k vyžarovaniu smerom do Rakúska. Všetky rádiá s výkonom ERP=100kW majú kruhový vyžarovací diagram, takže ešte aj teraz sú dobre počuteľné za Viedňou....

Fun rádio malo svojho času dokonca nemecké jingle

Ich höre Fun-Radio bei vierundneunzig Komma drei FM stereo.

Dokonca mnohí Viedenčania mali naladené toto rádio, síce nerozumeli čo hovoria, ale páčilo sa im ako sa moderátori v vysielaní smejú.....

Jazz_Laco
Jazz_Laco
10.02.2025 12:09
1
0
MAJAK

Výkony FUN a TWIST boli v samotných začiatkoch malé. Twist vysielal na 106.6 MHz s ERP=3kW a rovnako bolo na tom aj Fun na 94.3 MHz. Až v roku 1991 sa výkony radikálne navýšili, Fun začalo vysielať s ERP=80kW a Twist prešlo na 101.8 MHz a tiež malo výkon ERP=80kW. To si pamätám dosť dobre, lebo príjem Funka bol zrazu možný až za Novými Zámkami a ako prvé som započul hlas Mravca s akože vtipom "Príde bača do koliby, otvorí dvere a koliba nikde" :-D

MAJAK
MAJAK
10.02.2025 01:52
2
0
ešte na doplnenie k tým obmedzeniam výkonov

Ak si správne pamätám, tak Koliba a možno ešte istý čas aj Okey vysielali len s výkonom 10kW, Fun a tuším aj Twist 80kW, pričom ale 101.80 MHz išlo vždy v smere na Viedeň najlepšie, dokonca lepšie, než 96.60 MHz (v tom čase SRo1).

A v čase, keď ešte Regina a Devín vysielali na vzájomne opačných frekvenciách, tak nevie, aké boli vysielacie výkony, ale ten Devín išiel zle aj vtedy...

MAJAK
MAJAK
10.02.2025 01:36
2
0
°

CD international pálilo akým výkonom a boli potlačené smery?

Jazz_Laco
Jazz_Laco
07.02.2025 22:13
2
0
Morf

Optimalizácia - čím viac sietí, tým lepšia konkurencia. Dá sa to riešiť zákonom, precedensy v Európe na to existujú. 4 celoplošné a 4 multiregionálne úplne postačia, samozrejme, k tomu aj nejaké regionálne a lokálne podľa záujmu. Čo sa týka výberu, mala by prebiehať aukcia, každý z účastníkov by si mohol vybrať maximálne dve siete - takže Expres a Fun by o nič neprišli. Jediná podmienka by bolo na týchto ôsmich sieťach vysielať každú hodinu spravodajstvo počas celého dňa - aj v noci. Samozrejme, žiadne kvóty, žiadne určovanie štátu, čo sa má vysielať - ale slušnosť by mala byť zachovaná.....

Wien 100.3 MHZ - Ako som už spomenul, nebojím sa že by Viedeň rušila Bratislavu. Obavy mám skôr o to, že náš vysielač bude rušiť Viedeň.....

MoRF
MoRF
07.02.2025 21:36
4
0
Späť k téme

Wien 100,3 MHz nijako nepoškodí Bratislavu 100,3 MHz.

MoRF
MoRF
07.02.2025 21:33
3
0
Optimalizácia

nie je možná, frekvencie prideľuje Rada a nemôže ich len tak odobrať (viď Radio WOW). Ja by som si vedel predstaviť dokonca 6 celoplošných sietí (na GE84) o ktoré by sa súťažilo podľa telekomunikačného zákona. A aj nižšie levely - 1kW, 500W by sa mohli súťažiť na úrovní krajov alebo samostatne.
Lenže potom by nebolo treba strážcu plurality a demokracie - spolok akademických teoretikov (síce sem tam nejaký profík, ale so silnou väzbou k niektorému zo žiadateľov). Ale na toto by sa možno hodilo založiť zvlášť tému.

Jazz_Laco
Jazz_Laco
07.02.2025 14:17
1
0
David1

Je to tak aj s frekvenciou 100.6 MHz / 10 kW v Modrom Kameni, ktorá mohla "spolupracovať" s 100.7 / 10 kW v Novom Meste nad Váhom a vysielať tam rovnaký verejnoprávny program. Namiesto toho máme v Leviciach zdegenerovanú frekvenciu 100.6 MHz v výkonom 500W.....

Optimalizácia sietí nie je úloha STVR, ale Telekomunikačného Úradu.....

David1
David1
07.02.2025 14:04
3
0
Zobor 101,1

Je tiež vyradená, kvôli Trenčínu 101,2. Pritom ak by tam hral rovnaký program nebol by problém. Presne by tam mohlo byť Rádio_FM s 2kW a nerušilo by sa to . V Štúrove máme vyradenú 102,3 10kW kvôli Zoboru 102,2 no Maďarom za Dunajom ju telekomunikačný úrad už povolil spustiť.
STVR už do rozširovania a koordinácie analógu nedá ani €.

Jazz_Laco
Jazz_Laco
07.02.2025 13:48
2
0
David1

Niektoré nevyužívané frekvencie by sa dali bez problémov použiť, ak by sa optimalizovali siete, k tomu Telekomunikačný Úrad už odvahu nenájde.....

Napríklad aj Poprad 100.9MHz v pôvodnom pláne nie je, doplnilo sa to neskôr....

Na Slovensku výrazne chýba frekvencia Košice - Dubník o výkone 40kW pre verejnoprávny rozhlas, rovnako chýba 4kW frekvencia na Zobore pre Rádio_FM, chýbajú dve frekvencie medzi Lučencom a Rimavskou Sobotou o výkone 4kW pre súkromných vysielateľov a Bratislava by mala mať 5 frekvencií o výkone 1kW pre menšie tematické rádiá.....

Ak by sme boli normálna a moderná krajina, mali by sme 4 FM siete, ktoré by sa dali považovať za celoplošné a 4 FM siete, ktoré by boli multiregionálne s pokrytím aspoň 60%. Jediná podmienka pri výberovom konaní by bola tá, že žiaden vysielateľ by nemohol vlastniť viac ako 2 FM siete zo spomínaných ôsmich. Ľudia by neboli odkázaní na Expres/E2 alebo Fun/Vlna, ale mohli by si vybrať zo štyroch ďalších rádií....

David1
David1
07.02.2025 13:02
3
0
GE 84

Sa tvoril za éry ČSSR. Preto aj kolízne frekvencie Brno vs.BA. Vtedy sa to počítalo pre rovnaký program. 104,4 BA vs. 104,5 Brno či 106,5 Brno vs.106,6 Melody a kvôli tomu aj nepoužívaná 106,6 N.Mesto Javorina alebo 101,8BA vs. 102,0 Brno.

Jazz_Laco
Jazz_Laco
04.02.2025 19:01
2
1
MoRF

To máš pravdu, na Slovensku vznikli dve 5-dielne sady len v Bratislave - na rozdiel od Čiech, kde v Prahe a Plzni vznikli dve 6-dielne sady a v Brne dve 5-dielne sady....

Power309
Power309
04.02.2025 18:36
3
0
Jazz Laco

O Antenne rádiách toto viem. Ešte si zabudol na novú Antenne Hit v Mux 3. Ešte aj Antenne Vorlarberg a Kärnten. Osobne som rád počúval, ešte keď vysielala Antenne Wien na 102,50 MHz, keď mali formát Musiksender für Erwachsene.Potom sa 102,50 zmenila na OE24, potom radio Austria a potom zase späť na OE 24. Všetko jeden majiteľ. A teraz zase sa asi vracia Antenne Wien, len na lokálnej frekvencií 100,30 MHz, takže som na to zvedavý.

MoRF
MoRF
04.02.2025 18:28
3
0
Máš pravdu

Ale je to dané historicky, už GE84 nadelila na SK kóty menej frekvencií. Potom pravda a láska vymyslela duálny systém - polovica frekvencií štátnemu rozhlasu a polovica všetkým privátnikom dokopy. Číslo 5 sa blbo delí piatimi, tak z toho vzniklo 11 (či až 13) kvázi celoplošných sietí (4 siete pre štátny ). Aby toho nebolo dosť , každá tá kvázi sieť sa skladá z frekvencií z celého rozsahu. Prirátaj k tomu dvojkoľajné riadenie - úrad koordinuje ale rada prideľuje - a sme tam, kde sme.

Jazz_Laco
Jazz_Laco
04.02.2025 16:12
1
1
David1

Ja už dlhšiu dobu tvrdím, že vysielacie siete sú nezladené a niekde sa pokrytie prekrýva. Bohužiaľ Bauer & Fun neumožnia optimalizáciu už nikdy.....

David1
David1
04.02.2025 15:13
4
0
výmena 104,4 vs 104,8

Tak vďaka rade máme silnú duplicitu E2 104,8 BA 50kW a 95,2 NR 10kW.
A to chceli ešte aj N. Zámky 1kW. To by už bolo fakt prehnané.
Devín zo 104,4 5kW nehrá poriadne ani celej v BA.

Jazz_Laco
Jazz_Laco
04.02.2025 15:08
2
1
Power309

S tými Anténami v Rakúsku je to komplikovanejšie. Jednak tam majú celoplošnú Anténu vysielajúcu výhradne v DAB+. A za druhé - majú tam regionálne verzie Antény v Salzburgu alebo v Grazi a teraz už aj vo Viedni. Všetky tieto Antény budú preberať napríklad ranné vysielanie zo Salzburgu, navyše majú vlastné okná pre lokálne správy a reklamu. Regionálne rádiá majú vlastný playlist - takže v každom regióne počúvajú inú hudbu.....

Power309
Power309
04.02.2025 14:38
2
0
Jazz Laco

Veď Antenne Österreich, ktoré vysiela v DAB+, preberá ranné vysielane z Antenne Salzburg a hrá v celej siete Mux1.

Jazz_Laco
Jazz_Laco
04.02.2025 14:34
1
1
Antenne Wien

Ale mne sa páči, ako KommAustria udelil licenciu spoločnosti, ktorá má regionálne projekty už v Salzburgsku alebo Štajersku aj na základe toho, že bude prinášať lokálne informácie. Predstavme si, že by tak malo fungovať aj rádio Košice - infošky a správy z BA, dopravný servis z BA alebo reklamu len pre BA....

Počúvanosť
pondelok, 17.2.2025
1.
21,08%   + 0,94%
2.
17,70%   + 4,61%
3.
12,25%   + 5,33%
4.
10,92%   - 1,13%
5.
8,47%   + 0,74%
Počúvanosť cez web a aplikáciu Radia.sk - 17.2.2025
podiel [%] celkovej počúvanosti
3. + 4. vlna 2024 (kĺzavé dáta)
1.
15,08%   - 0,11%
2.
11,72%   - 0,47%
3.
9,70%   - 0,04%
4.
9,09%   - 0,13%
5.
7,73%   - 0,20%
MEDIAN SK - Market & Media & Lifestyle - TGI
3. + 4. vlna 2024 (kĺzavé dáta)
% populácie SR vo veku 14-79 rokov, počúval včera
X. - XII. etapa 2024
1.
29,9%   - 0,1%
2.
20,2%   - 0,2%
3.
19,9%   - 0,4%
4.
18,1%   - 0,7%
5.
15,0%   ± 0,0%
MEDIAN SK, RADIOPROJEKT, X.-XII./2024
% populácie SR vo veku 14-79 rokov, počúval minulý týždeň
Hranosť
7. týždeň 2025 10.02.2025 - 16.02.2025
1.
Album
Coldplay
We Pray
2.
Album
Shawn Mendes
Why Why Why
3.
Album
Mark Ambor
Belong Together
4.
Album
Shaboozey
A Bar Song (Tipsy)
5.
Album
David Guetta, Alphaville, Ava Max
Forever Young
34. týždeň 2019 26.08.2019
1.
Album
Shawn Mendes & Camila Cabello
Señorita
2.
Album
Daddy Yankee & Katy Perry Feat Snow
Con Calma
3.
Album
Billie Eilish
Bad Guy
4.
Album
Lil Nas X feat. Billy Ray Cyrus
Old Town Road
5.
Album
Katy Perry
Never Really Over