menu
predchádzajúce
nasledujúce
spustiť rotovanie
zastaviť rotovanie

Andrej Kratochvíl: Europa 2 má potenciál rásť. Preto som prijal túto výzvu

Europa 2 má od konca októbra nového programového riaditeľa. Dušana Vanča vystriedal Andrej Kratochvíl, ktorý dovtedy šéfoval programu v Rádiu Anténa Rock. Porozprávali sme sa s ním o tom, kde vidí priestor pre Europu 2 v budúcnosti i o aktuálnych starostiach s kvótami.

Prebral si program Europy 2. Obrazne povedané “vlak je rozbehnutý”. Nakoľko je podľa teba rozbehnutý dobre?

Povedal by som, že potrebuje premazať kolieska. Aktuálne sa zameriavam na prácu s hovoreným slovom, ktorej podľa mňa nebola donedávna venovaná pozornosť, aká je potrebná. Pre mňa sú to hlavne airchecky a vyčistenie toho, čo je v rámci hovoreného slova počuť vo vysielaní.

Je dnes zložité nájsť nový mladý hlas s dostatočne dobrým prejavom do celoplošného rádia? Z veľkých staníc máte najviac mladých spíkrov.

Je to zložité. Nové talenty už dnes až tak nevznikajú v menších rádiách, keď to porovnáme s minulosťou. Loviť sa pritom dá hlavne tam. Skúsili sme však aj inú formu a podarilo sa nám nájsť moderátorku, ktorá výborne zapadla. Naše aktuálne hlasy testujeme a aj pre nás sú to občas prekvapenia, že kto sa ľuďom páči viac alebo menej. 

Slovenská Europa 2 má nejaký čas nové vedenie, ty si nastúpil naposledy. Do akej miery máte slobodu v rozhodovaní od českého vedenia? Je známe, že donedávna stanicu v podstate riadili. Toto však býva problém mnohých českých firiem na Slovensku, ktoré majú pocit, že oba trhy sú rovnaké, a pritom sú úplne vedľa. Napojením na Čechy bezpochyby tie výsledky v minulosti značne trpeli...

Rádiový trh v Čechách a na Slovensku je odlišný. Nechcem hodnotiť minulosť rádia, keďže som nebol jeho súčasťou. Nové vedenie, ktoré toto rádio má, bolo postavené práve preto, aby stanicu malo vo svojich rukách. Zo svojej pozície necítim z českého vedenia žiadny tlak. Dôvera manažmentu je veľká a robíme všetko preto, aby sme ju nesklamali. Myslím, že vedenie rádia je super, rozumieme si pracovne aj ľudsky a je fajn, že máme niekedy odlišný pohľad na vec. Chceme ísť do rovnakého cieľa ale občas inou cestou, zatiaľ sme sa však vždy dohodli. Dôverujeme si - to je podstatné.

Lagardère mali kedysi expanzívne ambície i na Slovensku. Tie ich ale už pred časom zrejme prešli. Cieľom teda nie je v budúcnosti rozširovať sa cez kupovanie médií ale budovať značku Europa 2?

Je to tak. Naše zadanie je, aby sme boli so značkou Europa 2 silní v éteri, ale aj na všetkých sociálnych platformách a na webe. Snažíme sa tieto ciele napĺňať.

Nastúpil si koncom roka. Vtedy už býva rozpočet na ten nasledujúci nastavený a veľa aktivít naplánovaných. Stretáva sa to s tvojou predstavou? Nie je to trochu hendikep? Nakoľko je ešte priestor rok 2017 ovplyvniť?

Je pravda, že nový finančný rok začína od januára. Nemal som ale v pláne robiť urýchlené zmeny na základe subjektívnych rozhodnutí. Pre mňa je dôležité zmapovať vnútro rádia a ľudí v ňom.  Využili sme na to všetky dostupné metódy prieskumov a zmeny chcem robiť až následne. Nakoniec, v tomto období sa dokončila mapovacia štúdia, ktorej výsledky čakáme v krátkom čase. Prípadné zmeny sú na to naviazané. Máme síce nejakú víziu, výsledky ostatných, menších prieskumov, ktoré sme si robili, no potrebujeme sa na vysielanie pozrieť komplexne, a to so všetkými jeho súčasťami. Ak chceme rádio posunúť ďalej, zmeny budú musieť nastať. Ako sa vraví: “Bez zmeny nemôže byť zmena” a nikde nie je napísané, že sa to musí urobiť od januára alebo septembra.

Europa 2 je na trhu 7 rokov a za ten čas sa potáca okolo stále rovnakých výsledkov. Lagardère sa zatiaľ nepodarilo urobiť dostatočný vietor na tomto trhu a tie viacmenej stabilné čísla skôr naznačujú, že tam nie je priestor pre ďalší rast, keď bude stanica v tejto podobe. Bola pre teba výzva prijať pozíciu programového riaditeľa a prevziať jeho riadenie i napriek tomu? Vidíš tu priestor pre možný posun niekam?

Bolo to pre mňa náročné rozhodovanie. Výzva prijať takúto prácu bola pre mňa veľká osobnostne aj profesne. Rozhodovanie bolo ťažké. Odchádzal som z rádia, ktoré mám úprimne rád a odchádzalo sa mi veľmi ťažko. Je jednoduché odísť z miesta, kde sa človeku nepáči. Oveľa tažšie je z takéhoto miesta odísť, keď si spokojný. Keby som ten potenciál Europy 2 nevidel, že má šancu rásť, nebol by som do toho šiel. Aktuálne vidíme rezervy a budeme na nich pracovať. Stále sa je kam posúvať a napredovať.

Andrej KratochvílKde je tá pozícia Europy 2 dnes? Pre mladú generáciu, povedzme do 20-25 rokov, už nie je rádio až tak cool oproti minulosti. Nakoniec, keď sa pozrieme aj na tie ostatné stanice, všetky sa snažia o toho dospelejšieho, bonitnejšieho poslucháča, ktorý má k rádiu, ako médiu ešte vzťah. Má zmysel sa ešte zaujímať o toho najmladšieho poslucháča?

My sa netajíme tým, že nás mladá generácia zaujíma, aj keď je veľmi zložité ich osloviť a byť pre nich atraktívny. Doba sa mení a vzťah k rádiu je iný ako povedzme v 90-tych rokoch. Preto sa snažíme napredovať a nepozerať na Europu 2 iba ako na rádio ale brand.

Nie je to riziko? Dnes mix toho skladania si mediálneho obsahu a prijímania novej hudby, informácií je iný...

Určite je. Pravdou je, že mladí ľudia už nemajú k rádiu taký vzťah oproti generácii tridsiatnikov, pre ktorú bolo rádio ešte bežnou súčasťou života. Europa 2 preto chce byť trendsetterom, a to nielen v nasadzovaní hudobných noviniek. Europa 2 pre nás už nie je iba rádio, je to brand, ktorý prináša unikátny content na web a sociálne siete. Éter je prepojený s internetom. V tomto vidíme cestu k úspechu. Samotné rádio by to malo veľmi ťažké.

Nahráva vám do kariet, že Fun Rádio sa začína viac zaujímať o staršieho poslucháča?

Určite. Je zaujímavé sledovať, ako sa posúvajú od toho, čo bolo pre nich niekedy typické. Kedysi boli fun a zaujímal ich primárne mladý človek. Dnes zrejme starnú s poslucháčom. Je to asi logické vyústenie, je to ich voľba, a keďže do ich kuchyne nevidím, tak mi neprináleži to hodnotiť. Subjektívne si však myslím, že sa stretávajú s oveľa väčšou konkurenciou ako v našom “mladom” segmente. Majú rovnaký staff už dlhé roky, takže dnes už je zložitejšie cieliť na mladých. 

Kde je pozícia Europy 2 v budúcnosti? Tú terajšiu pozíciu poznáme...

Chceme byť po ruke, nablízku. Aby ľudia značku nevnímali len ako rádio, ale brand, ktorý je s nimi na sociálnych sieťach a všade ich pobaví. Vieme, že získať mladých ľudí je dnes ťažké. Máme tu konkurenciu, ktorá tu pred pár rokmi nebola - všetky nové médiá, streamovacie služby a pod. Robíme však všetko preto, aby sme boli viditeľní tam, kde trávia mladí ľudia čas - facebook, youtube, instagram…  Aj cez tieto kanály si s nimi chceme budovať vzťah. Takto uvidia, že sme rovnaká krvná skupina. Trendsettermi máme ambíciu byť v éteri i online. Vzájomne sa to dopĺňa. Stále si myslím, že rádio má pre ľudí význam a bude pri nich ešte nejaký čas, a to aj napriek streamovacím službám.

Europa 2 aktuálne nie je typické CHR rádio pre mladého poslucháča. Je to mix - niekde medzi mladým poslucháčom a strednou generáciou. Kto je teda dnes typický poslucháč Europy 2?

Je to mladý človek, i keď to môže znieť ako klišé. Primárna cieľovka je 15-29, ktorú chceme oslovovať, no máme dosť poslucháčov vo veku nad 30, ktorí nás počúvajú. Nie je tridsiatnik ako tridsiatnik. Sú ľudia, ktorí majú 30, majú dve deti, žijú usadeným stereotypným životom a sú tridsiatnici, ktorí žijú nespútaný život, cítia sa mladší a so stereotypom bojujú. Tí milujú nové veci a zábavu. Takých oslovujeme tiež a aj chceme oslovovať. Od môjho príchodu sa rádio ešte o kúsok viac priblížilo k čistejšiemu CHR formátu. Chceme byť ešte progresívnejší a byť bližšie k mladým, pre ktorých Europa 2 nebola doteraz zaujímavá.

Ako sa vám osvedčili nenormálne výzvy? To je príklad prepojenia kampane v uliciach s internetom a éterom…

Tento koncept presne spĺňa našu predstavu. Nie je to zábavný content na jeden deň, je to dlhodobý projekt, ktorého súčasťou sú ľudia v éteri i na internete. Celé to je prepojené s webom a outdoorovou kampaňou. Snažíme sa držať pozornosť poslucháča v napätí, aby bol zvedavý, ako to dopadne. Našim obrazom je internet, kde je ten výsledok nakoniec vidieť a v éteri o tom hovoríme. Koncept je vymyslený dobre. Je to vtipné a dá sa tým dobre pracovať.

Ako kvóty ovplyvnili Europu 2? Ako vníma mladý poslucháč domácu hudbu? Hudbu testujete, no pevne dané percentá nepustia…

Je to pre nás celkom masaker. Snažíme sa s tým vysporiadať. Kvóty napĺňame podľa zákona. Dúfame, že nám bude udelená výnimka, prípadne ich súd zruší. 

Aký je ten váš hlavný argument pre licenčnú radu?

Do testovania hudby vkladáme naozaj veľké prostriedky. Robíme AMT testy, call outy a vidíme, že len veľmi málo pesničiek je použiteľných do vysielania. Môže to znieť ako začarovaný kruh, že rádio nehrá domácu hudbu, interpreti nemajú priestor, no platí tu fakt, že umelý tlak nie je riešenie. Nemôžeme hrať kvantitu na úkor kvality. Nevieme ešte presne povedať, ako veľmi to zasiahlo naše vysielanie. Vyšli zatiaľ iba dva prieskumy MML-TGI. Z našich interných prieskumov vidíme prvé náznaky, že nás to zasiahlo. Našich poslucháčov neteší, že hráme toľko slovenskej produkcie. 

Koľko percent domácej hudby by organicky, keď by nebol žiadny tlak, bolo priechodných?

Aj pred kvótami sa Europa 2 snažila podporovať domácu hudbu. To, čo sa hodí do formátu, páči sa ľuďom, nemáme dôvod nehrať. Vždy to závisí od ponuky interpretov, s čím prídu. Momentálne hráme aj pesničky, ktoré by tam za normálnych okolností neboli. Takto ich zaradiť musíme, a to napriek tomu, že nevychádzajú v testoch ideálne, treba napĺňať percentá. Do vysielania sa nám tak dostáva domáca, pre nášho poslucháča už oldies hudba, čo je na hranici Europy 2. Pri tak vysokých percentách s tým nevieme nič robiť. Keď by kvóty dnes neboli, tak hráme domácej hudby, podľa reálnych testov a záujmu ľudí, výrazne menej.

Lokálni interpreti ako Rytmus a podobne, ktorí by aj boli akceptovateľní cieľovkou, sú nepoužiteľní kvôli textom… Na jednej strane by ste mali podporovať domácu hudbu, na druhej strane by ste za takúto hudbu dostali pokuty. Keď sa pozrieme na rebríčky obľúbenosti u streamovacích služieb, tak sa z domácej hudby hlavne táto najčastejšie dostáva v rámci popularity na popredné priečky.

To je ďalšia vec. Keď zoberieme domácu hudbu ako celok, tak hip-hop nám vychádza najlepšie. To je ale gro skladieb, čo sa reálne nedá hrať v dennom vysielaní. Priechodná by bola len cenzurovaná verzia, a to sme zas niekde, kde nechceme byť. Všetky stanice hráme vo výsledku plus-mínus ten istý domáci okruh skladieb. 

Ostanú slovenské víkendy? Neplánujete domácu hudbu “rozpúšťať” vo vysielaní inak?

Aktuálne to veľmi analyzujeme. Spomínal som, že sme robili mapovaciu štúdiu. Máme za sebou veľké testovanie hudby. Budeme mať výsledky a prispôsobíme to tomu. Najlepšie by bolo, keď by sa to zrušilo. Len vtedy by sme mohli sme hrať to, o čo je záujem. Potom by sme nemuseli špekulovať so slovenskými večermi alebo robiť domáce víkendy.

Súvisiace články

Súvisiace rádiá

pridať príspevok  Diskusia k článku: 3 príspevky

LuboTS
LuboTS 02.03.2017 17:34

V E2 sú jednoducho rozhodnutí pre svoju cieľovú skupinu, v ktorej nemajú až takú konkurenciu, akú by mali vo vyšších cieľových skupinách. Ja osobne som rád, že nešli tam kde je Expres a žiaľ už aj Funko. Sú veci ktoré mi v E2 celkom nevyhovujú, ale je to v poriadku vzhľadom k tomu, že nie som v ich cieľovej skupine a preto ani nie je dôvod aby som písal o tom, ako mi nevyhovuje napríklad hip-hop, ktorého tam je oproti rádiám formátu CHR/Top 40 vo svete veľmi veľa. Neviem však do akej inej cieľovej skupiny by mali ísť, keďže tie vyššie sú pokryté inými rádiami a nejaké rádio ktoré by sa venovalo jednému hudobnému štýlu by nemalo šancu na úspech

ja (neregistrovaný, 213.215.83.xxx)
ja (neregistrovaný, 213.215.83.xxx) 02.03.2017 00:05

Čo tak potenciál zmeniť formát? Vec vkusu, nechcem sa hádať, ale toto rádio, to je strašné niečo. Prečo musia vždy zaniknúť dobré rádiá ako je napr. Rocková Republika a takéto rádiá a la deti na ihrisku sa držia :( smutné

Peter_BB (neregistrovaný, 81.161.60.xxx)
Peter_BB (neregistrovaný, 81.161.60.xxx) 22.12.2016 13:30

Aktuálne články

Počúvanosť
1. + 2. vlna 2017
1.
19,18%   - 0,02%
2.
16,93%   - 0,27%
3.
11,09%   - 0,11%
4.
7,28%   + 0,08%
5.
6,95%   - 0,05%
MEDIAN SK - Market & Media & Lifestyle - TGI
1. + 2. vlna 2017 (kĺzavé dáta)
% populácie SR vo veku 14-79 rokov, počúval včera
jún 2017
1.
11,93%   - 0,10%
2.
10,79%   - 1,20%
3.
9,53%   - 0,06%
4.
9,42%   + 0,56%
5.
8,33%   + 0,48%
Počúvanosť cez aplikáciu Radia.sk - jún 2017
% celkovej počúvanosti
IV. až VI. etapa 2017
1.
33,8%   - 0,5%
2.
28,7%   ± 0,0%
3.
22,6%   + 0,2%
4.
15,9%   - 0,1%
5.
15,1%   - 0,2%
MEDIAN SK, RADIOPROJEKT, IV.-VI./2017
% populácie SR vo veku 14-79 rokov, počúval minulý týždeň
Hranosť
33. týždeň 2017 14.08.2017 - 20.08.2017
1.
Ed Sheeran
Galway Girl
2.
Alle Farben & Janieck
Little Hollywood
3.
Rag 'n' Bone Man
Skin
4.
Sia
Never Give Up
5.
Chainsmokers & Coldplay
Something Just Like This
34. týždeň 2017 21.08.2017
1.
David Guetta feat. Justin Bieber
2u
2.
Calvin Harris feat. Pharrell Williams, Katy Perry & Big Sean
Feels
3.
Jonas Blue feat. William Singe
Mama
4.
Robin Schulz feat. James Blunt
Ok
5.
Dj Khaled feat. Rihanna & Bryson Tiller
Wild Thoughts