menu
predchádzajúce
nasledujúce
spustiť rotovanie
zastaviť rotovanie
Modra vymenila rozhlas po drôte za klasické rádio

Modra vymenila rozhlas po drôte za klasické rádio

Rádio ModraModra je prvým mestom u nás, ktoré vlastní rozhasovú stanicu v FM pásme. Rádio Modra je zároveň najmladšie rádio u nás. RADIA.SK preto zaujímalo zrodenie myšlienky a plány do budúcnosti. Na naše otázky odpovedala Mgr. Andrea Pelikánová, konateľka spoločnosti Média Modra, ktorá prevádzkuje stanicu.

Pred pár dňami (5.9.) ste začali vysielať skúšobne. Aká je jeho náplň oproti plnohodnotnému vysielaniu a kedy plánujete prechod naň? Čo všetko poslucháči vo vysielaní nájdu?

Zatiaľ je vysielané iba spravodajstvo, ktoré tvorí základ našej programovej štruktúry, propagačné reklamné spoty a hudba. Od 1.10. 2013 plánujeme plnohodnotné vysielanie, kde pribudnú víkendové relácie ďalších programových typov - náboženské, literárne, hudobné a zábavné.

Ide o unikátny projekt na Slovensku... Momentálne nemáme iné rádio, ktoré je vlastnené mestom a nahrádza niekdajší rozhlas po drôte. Mestá častejšie prevádzkujú lokálne televízie. Ako sa tento projekt rodil pred samotnou žiadosťou o licenciu?

Modra je relatívne menšie mesto, ktoré je však rozložené do štyroch historických častí a nemá rozvody káblovej televízie. Rozhlas po drôte pokrýval iba dve z nich, jeho rekonštrukcia a doplnenie do ďalších historických častí by znamenal investíciu viac ako 100.000,- €. Vtedy poslanca mestského zastupiteľstva Ing. Jašeka napadla myšlienka použiť reproduktor, ktorý má každý doma - FM rádio a investovať radšej nižšiu čiastku do výstavby štúdia a vysielača, ktorý by pokryl väčšiu časť katastra mesta. Základným problémom však bolo skoordinovanie voľnej frekvencie, ktoré sa nakoniec podarilo. Potom mestské zastupiteľstvo schválilo založenie obchodnej spoločnosti so 100% vlastníctvom mesta Modra, ktorá požiadala o licenciu.

Môžete porovnať výhodu tohto typu rádia oproti rekonštrukcii klasického mestského rozhlasu v číslach?

Rekonštrukcia mestského rozhlasu v dvoch existujúcich častiach bola ocenená na 75.000,- €, s rozšírením do ďalších dvoch cez 100.000,- €. Rozhlas po drôte vysiela oznamy 2 až tri krát denne počas pracovného týždňa v dĺžke cca 10 minút, posledný krát o 16.00 hod. Ľudia zamestnaní mimo mesta nemali teda informácie z rozhlasu vôbec. Zrozumiteľnosť hlásení bola veľmi nízka, väčšinou ľudia museli vyjsť na ulicu aby vôbec niečo počuli zrozumiteľne, niekde nepomohlo ani to. FM rádio prináša informácie 24 hodín denne, 7 dní v týždni v podstatne vyššom rozsahu a kvalite.

Čo prípravy na samotný štart, keď ste už mali licenciu... Jedna vec je rádio na papieri, druhá v realite. Aké bolo rozbehnúť to?

Limitujúcim faktorom bolo uzatvorenie nájomnej zmluvy s vlastníkom stavby na ktorej je umiestnený vysielač, a ktorý navyše tento objekt ešte aj rekonštruoval, takže výstavba vysielača sa musela prispôsobiť rekonštrukčným prácam. Inak sa celej realizácii vysielania venovali hlavne dvaja ľudia , konateľka spoločnosti Mrg. Pelikánová najmä po legislatívnej a obchodnej stránke a Ing. Jašek - autor projektu, ktorý ako dobrovoľník urobil technickú špecifikáciu komponentov, po ich obstaraní celé zariadenie namontoval a oživil a pripravil zvukový obsah pre štart rádia. Postupne sa však k rodiacemu sa projektu začalo pridávať viacero dobrovoľníkov z rôznych oblastí, skladanie hudby pre jingle, naspievanie textov, nahrávanie správ, právne poradenstvo ....  Modra má tú výhodu, že mnohí  jej obyvatelia sú ochotní pre svoje mesto prispieť nezištnou pomocou.

Mesto Modra nepatrí k najväčším.... Bol problém stanicu personálne obsadiť? 

Rádio Modra pracuje trocha inak ako ostatné rádia na Slovensku. Môžeme to nazvať tak trocha distribuovaným spracovaním. Celá prevádzka je offline, takže funkcia speakera ani neexistuje. Chrbticou procesu prípravy vysielania je Internet. Pre ilustráciu : športový klub v meste pošle e-mailom správu o pripravovanom zápase na adresu spravy@radiomodra.sk . Ten, kto má na starosti spracovanie správ a kontroluje uvedenú mailovú schránku (kľudne môže sedieť v Košiciach), prepošle správu nahrávačovi (ktorých robí niekoľko dobrovoľníkov), ktorý má prenosné nahrávacie zariadenie, správu načíta, zostrihne, spojí so zvukovým podkladom a prepošle späť. Pokiaľ je nahrávka v poriadku, prepošle sa technikovi, ktorý sa cez zabezpečenú virtuálnu privátnu sieť pripojí k vysielaciemu serveru, správu tam uloží a nastaví jej vysielanie. Podobne je to aj s inými reláciami. Ľudia, ktorí spolupracujú na tvorbe vysielania sa vidia spolu málokedy, nie sú obmedzení časom ani miestom svojej práce. Prítomnosť osoby v priestoroch, kde sú uložené vysielacie zariadenia nebola od spustenia Rádia Modra ešte potrebná.

Ako plánujete novú stanicu propagovať?

Naša stanica je skôr o verejnej službe obyvateľom mesta, ako o komercii, na jej existenciu ich upozorňujeme v miestnych novinách a hláseniami v dožívajúcom mestskom rozhlase. Správa o jej existencii sa po meste šíri veľmi rýchlo aj bez týchto informačných kanálov.

Jedinou väčšou promo akciou, ktorú robíme počas tohtoročného vinobrania v Modre je "krst" rádia Modra.

krst Rádia Modra

Budete vysielať aj cez internet?

Áno v budúcnosti plánujeme aj vysielanie cez Internet.

Aké sú vaše ambície v samotnom meste? Predpokladáme, že nemáte ambíciu súperiť s celoplošnými stanicami a poslucháčov budete skôr lákať na časté lokálne informácie.

Ambíciou bolo zvýšiť informovanosť obyvateľov mesta a oživiť kultúrny, spoločenský aj politický život v meste. Modra bola doteraz mestečkom, kde informovanosť obyvateľov zabezpečovala hlavne agentúra JPP (jedna pani povedala), ktorú by sme radi nahradili spravodajstvom a diskusnou reláciou QuoVadis Modra o problémoch v meste. V meste je viac ako 35 občianskych združení, veľká časť z nich vyvíja aktívnu činnosť, o ktorej však väčšina obyvateľov je málo, alebo neskoro informovaná. Idea rádia Modra bola zaujať poslucháča na 30 minút denne, počas ktorých sa dozvie všetko podstatné o tom, čo sa deje v meste v ktorom žije. Ostatné relácie okrem spravodajstva a politickej publicistiky dávajú priestor na zviditeľnenie miestnych talentov. Hlavnou ideou pri zrode projektu bolo nahradiť mestský rozhlas a informovať a toho sa snažíme držať a nerobiť z Rádia Modra rádio na celodennú zábavu.

Aké sú plánované prevádzkové náklady? Plánujete ich kompletne vykryť inzerciou alebo rátate s dotáciami mesta na prevádzku?

Snažíme sa rozbehnúť aj komerčnú činnosť, budúcnosť ukáže nakoľko sa z nej podarí vykryť náklady na prevádzku. Komerčná stránka spočíva jednak v klasickej reklame, ale aj v spolupráci s okolitými obcami, kde je naše vysielanie počuť. Rádio Modra môže poskytovať služby rovnako ich občanom, ako Modranom, za malý príspevok na prevádzku a posunúť sa do role informačného zdroja pre mikroregión. V súčasnej konfigurácii nepresiahnu celkové prevádzkové náklady cca 15.000,- € ročne.

Máte rovnakú frekvenciu ako Rocková republika (106.1) v Bratislave. Aktuálne sa obe stanice v častiach hlavného mesta stretávajú a vzájomne rušia. Mali ste už ohlasy aj na toto? Kde je umiestnený vysielač Rádia Modra?

Náš vysielač je umiestnený na pahorku nad mestom na technologickom objekte umiestnenom medzi vinohradmi, odkiaľ je priamy výhľad na vzdialenosť niekoľko desiatok kilometrov. Priamy kontakt s rockovou republikou sme ešte nemali, ale máme informáciu, že je nás počuť aj v niektorých častiach Bratislavy. Náš vysielač je nainštalovaný podľa platného povolenia telekomunikačného úradu. Bohužiaľ rušenie rozhlasových staníc na Slovensku je asi dosť bežná prax, s ktorou aj my máme problémy. Najmä v historickej časti Modry - Piesok (Zochova chata) ktorá je v nadmorskej výške cca 550m.n.m., ale aj na iných miestach sme taktiež rušení stanicou Europa2 106,0 a nevieme s tým nič urobiť. 

Rádio Modra - pokrytie

Súvisiace články

Súvisiace rádiá

pridať príspevok  Diskusia k článku: 2 príspevky

hari (neregistrovaný, 85.216.225.xxx)
hari (neregistrovaný, 85.216.225.xxx) 26.09.2013 20:15

lepšie ako mestské televízie....

Rasťo (neregistrovaný, 78.80.74.xxx)
Rasťo (neregistrovaný, 78.80.74.xxx) 24.09.2013 17:00

Niečo podobné som zažil v jednej dedine na Vysočine v Čechách. Tam OÚ má licenciu na bedrotové vysielanie. Každý pracovný deň v určitom čase sa vysielalo info (myslím o 8.00; 10.00;14.00; 18.00) ináč bol vysielač vypnutý. Malo to aj negatívum, že nie všetci si spomenuli pustiť rádio v danom čase a niektoré indo mali meškanie (napr. pred poštou stojí auto a pán predáva ponožky).

Aktuálne články

Počúvanosť
pondelok, 27.1.2020
1.
20,80%   + 7,19%
2.
14,31%   + 4,99%
3.
13,71%   - 1,21%
4.
12,22%   + 1,26%
5.
5,92%   + 0,99%
Počúvanosť cez web a aplikáciu Radia.sk - 27.1.2020
podiel [%] celkovej počúvanosti
2. + 3. vlna 2019 (kĺzavé dáta)
1.
18,05%   - 0,07%
2.
15,96%   - 0,36%
3.
9,84%   - 0,20%
4.
7,19%   + 0,05%
5.
6,68%   + 0,10%
MEDIAN SK - Market & Media & Lifestyle - TGI
2. + 3. vlna 2019 (kĺzavé dáta)
% populácie SR vo veku 14-79 rokov, počúval včera
X.-XII. etapa 2019
1.
33,6%   + 0,1%
2.
25,2%   - 0,3%
3.
22,9%   + 0,2%
4.
16,8%   ± 0,0%
5.
15,3%   + 0,1%
MEDIAN SK, RADIOPROJEKT, X.-XII./2019
% populácie SR vo veku 14-79 rokov, počúval minulý týždeň
Hranosť
4. týždeň 2020 20.01.2020 - 26.01.2020
1.
Maroon 5
Memories
2.
Tones and I
Dance Monkey
3.
Regard
Ride It
4.
Post Malone
Circles
5.
Meduza
Lose Control (Feat. Becky Hill & Goodboys)
34. týždeň 2019 26.08.2019
1.
Shawn Mendes & Camila Cabello
Señorita
2.
Daddy Yankee & Katy Perry Feat Snow
Con Calma
3.
Billie Eilish
Bad Guy
4.
Lil Nas X
Old Town Road
5.
Katy Perry
Never Really Over