menu
predchádzajúce
nasledujúce
spustiť rotovanie
zastaviť rotovanie

Komentár: Koľko ľudí v skutočnosti počúva Vivu?

|

Rádio VivaHrá takmer všade – v autobusoch, taxíkoch, terasách, kaviarňach. Na verejných priestranstvách ho počuť najviac zo všetkých rádií. Pritom jeho čísla počúvanosti nie sú ani zďaleka vysoké. Reč je o Rádiu Viva. Akú má teda skutočnú počúvanosť?

Je veľmi intuitívne a nereprezentatívne, odhadovať počúvanosť rádia podľa toho, kde všade hrá. No pri pohľade na čísla počúvanosti Vivy to predsa stojí za pozornosť a úvahu. Totiž, kým stanice ako Expres či Fun stoja na špici počúvanosti a oficiálne generujú vysoké čísla, Viva je naladená a počuť ju z takmer každého kúta, v ktorom hrá nejaké rádio. Možno tento fakt spájať so skutočnou počúvanosťou? Mediálni odborníci hneď povedia, že nie. No v prípade, keď sa všade ozýva rádio, ktoré v oficiálnom rebríčku nie je v prvej trojke, na tom asi predsalen niečo bude.

Je správne, že prieskumy sú o znalosti značky?

Prieskum počúvanosti rádií na Slovensku, ale aj vo väčšine európskych krajín sa koná klasickým dotazovaním face-to-face. Respondent – poslucháč - odpovedá na otázku, ktoré rádio počúval včera. Človeku ako odpoveď automaticky „svitne“ názov alebo značka stanice, ktorá na neho zapôsobila z marketingových nosičov – na billboardoch, v televízii, v časopisoch. Z toho potom vyplýva, že v anketách bodujú stanice, ktoré robia najsilnejší marketing. Je ale toto správne pre živiteľov rádií – reklamných klientov? Sú čísla, získané z denníčkových prieskumov odrazom skutočnej počúvanosti? Alebo sú odrazom pôsobenia marketingových nosičov? Lebo ak je to o marketingu, potom klienti kupujú najdrahší reklamný čas od rádií, ktoré majú najsilnejší marketing a nie od tých, ktorí majú najvyššiu počúvanosť.

Elektronický prieskum

V niektorých európskych krajinách, napríklad v Anglicku, Nórsku, či Švajčiarsku, už dávnejšie „naštartovali“ elektronický prieskum počúvanosti pomocou takzvaných audiometrov. Audiometer je niečo ako v prípade televízie peoplemeter. Prístroj presne zaznamená, kedy a aké rádio človek počúval. Vyzerá ako náramkové hodinky a respondent ich nosí na ruke. Uvažovalo sa o ich spustení aj na Slovensku, no pre Slovensko by to bol zrejme ešte trochu drahý špás. Zaplatiť audiometre si dokážu zatiaľ len rádiové trhy v spomínaných krajinách. Je potom pozoruhodné, že do audiometrov zatiaľ nešli ďalšie vyspelé krajiny so silnou ekonomikou, ako napríklad Nemecko či Francúzsko. Kým v televíznej brandži už celá Európa meria sledovanosť peoplemetrami, rádiové trhy, aj tie silné a vyspelé, „fičia“ stále na dotazníkoch. Ktovie, čo by ukázali audiometre na regionálne rozdiely, ktoré nám teraz ukazujú denníčky. Kým napríklad v Bratislavskom kraji je jedno rádio trhový líder a ďalšie trojka alebo štvorka, v Košickom je to presne naopak. Je dosť možné, že elektronické meranie by ukázalo niečo iné. 

Koľko ľudí teda počúva Vivu? Intuitívne a nereprezentatívnym odhadom, súdiac podľa toho, kde všade hrá, možno povedať, že oveľa viac, ako ukazujú čísla. Presne by nám to vedeli povedať len spomínané audiometre. No na tie si ešte asi nejaký ten čas budeme musieť počkať.

Súvisiace rádiá

pridať príspevok  Diskusia k článku: 21 príspevkov

Xenia (neregistrovaný, 178.143.41.xxx)
Xenia (neregistrovaný, 178.143.41.xxx)
25.04.2012 02:25
0
0

Ludia preberte sa Viva ide do muky cim dalej tym viac polovica ludi je tham s Expresu keby tham neboli Viva je uz davno tabu

m.h. (neregistrovaný, 85.237.224.xxx)
m.h. (neregistrovaný, 85.237.224.xxx)
02.04.2012 08:51
0
0

ono to už prasklo. v mediane v tichosti kvôli tomu došlo k personálnym zmenám. samozrejme, že zverejňovať to nebude nikto, ved kto si naserie do vlastného hniezda.

joppo (neregistrovaný, 87.197.99.xxx)
joppo (neregistrovaný, 87.197.99.xxx)
01.04.2012 21:45
0
0

Ja tiež počúvam toto rádio a dosť často a nehanbím sa zato.Povesť mu naštrbili zlí ľudia a divné sposoby. Možno nemám vkus,ale zo slovenských rádií počúvam len Sro a práve Vivu. Ďalej len rádia vo Viedni,ktoré sú o niečom inom,ako tu na Slovensku,myslím tie "komerčné"

biscuit (neregistrovaný, 188.95.127.xxx)
biscuit (neregistrovaný, 188.95.127.xxx)
23.03.2012 14:27
0
0

Ty si naozaj myslis, ze by to skor ci neskor neprasklo? Myslis, ze Medianu ale aj Expresu a Funku by takato afera neznicila ich povest? Trochu menej konspiracii poprosim. Viva nevie komunikovat a jednoducho nie je "in" aby ju dotazovani posluchaci uvadzali, ze ju pocuvaju. Je to ale len a len ich chyba.

Chrumo (neregistrovaný, 95.103.133.xxx)
Chrumo (neregistrovaný, 95.103.133.xxx)
22.03.2012 23:40
0
0

A odkial vies, ze ide len o par tisicok eur? Prijmy z reklamy na zaklade prieskumov pocuvanosti su neporovnatelne vyssie, cize "vsimne" agenturam je urcite primerane ziskom radia. Politicke strany platia roznym haulikovcom radovo miliony (v prepocte na Sk) za jeden prieskum. Takze nebudme naivni.
P. S. Este nechapem, preco by sa mal niekto hanbit za to, ze pocuva Vivu.

Aktuálne články

Počúvanosť
pondelok, 15.4.2024
1.
21,34%   - 1,26%
2.
19,44%   + 5,34%
3.
12,06%   + 5,63%
4.
9,10%   - 0,89%
5.
8,19%   + 1,53%
Počúvanosť cez web a aplikáciu Radia.sk - 15.4.2024
podiel [%] celkovej počúvanosti
3. + 4. vlna 2023 (kĺzavé dáta)
1.
16,07%   - 0,08%
2.
14,06%   - 0,09%
3.
9,85%   + 0,31%
4.
8,52%   + 0,30%
5.
7,62%   - 0,40%
MEDIAN SK - Market & Media & Lifestyle - TGI
3. + 4. vlna 2023 (kĺzavé dáta)
% populácie SR vo veku 14-79 rokov, počúval včera
XII. etapa 2023 - II. etapa 2024
1.
31,3%   - 0,2%
2.
22,2%   - 0,5%
3.
21,6%   ± 0,0%
4.
17,8%   + 0,4%
5.
16,2%   - 0,2%
MEDIAN SK, RADIOPROJEKT, XII.-II./2024
% populácie SR vo veku 14-79 rokov, počúval minulý týždeň
Hranosť
14. týždeň 2024 01.04.2024 - 07.04.2024
1.
Album
Dua Lipa
Houdini
2.
Album
Thirty Seconds To Mars
Seasons
3.
Album
Sia
Gimme Love
4.
Album
Ofenbach
Overdrive Ft. Norma Jean Martine
5.
Album
Cyril
Stumblin' In
34. týždeň 2019 26.08.2019
1.
Album
Shawn Mendes & Camila Cabello
Señorita
2.
Album
Daddy Yankee & Katy Perry Feat Snow
Con Calma
3.
Album
Billie Eilish
Bad Guy
4.
Album
Lil Nas X feat. Billy Ray Cyrus
Old Town Road
5.
Album
Katy Perry
Never Really Over