menu
predchádzajúce
nasledujúce
spustiť rotovanie
zastaviť rotovanie

Úvaha: Rádio Expres zmenilo náš rozhlasový trh

Keď v posledný deň roku 1999 začalo skúšobne vysielať Rádio Expres, nik nepredpokladal, že vznikne ďalšie rádio s takmer celoplošným pokrytím a že relatívne skoro porazí v počúvanosti svojich roky zabehaných konkurentov. Veľký hráči, ale aj analytici v oblasti médií, pokladali za nemožné aby sa jednotkou stalo nové rádio.

Pôvodne projekt diaľničnej stanice financovaný Európskou bankou pre obnovu a rozvoj štartoval vysielanie z hlavného mesta na frekvenciách v Považskej Bystrici, v Námestove, v Lučeneci a v Rimavskej Sobote, pričom Bratislavu spustili o dosť neskôr. Najprv malému rádiu so zlým programom a hudobným formátom začali rapídne pribúdať vysielače a neskôr [pravdepodobne sa zámerne čakalo na solídne pokrytie] po úpravách programu a hudobného formátu sa dostalo na absolútny vrchol v počúvanosti.

Majitelia Expresu ako prví investovali do mapping study a robili rádio ako biznis, nie ako ďalšie intuitívne riadené rádio. Sofistikované a drahé štúdie priniesli svoje ovocie - ukázali nedostatky konkurencie a našli medzeru na trhu. Rádio Expres ako prvé začalo u nás s hudobným plánovaním na základe tzv. call outov, metódy telefonického zisťovnia obľúbenosti skladieb.

Rádio, ktoré začalo na nule, zrazu získalo pred konkurenciou len tažko dohnateľný náskok v krátkom horizonte a svojim príchodom zmenilo domáci rozhlasový trh, kde predtým v súkromnej sfére kraľovalo Fun Radio a Radio Okey [Koliba]. Expres k nám priniesol len to, čo v zahraničí funguje už dávno - riadenie rádia na základe pravidelných mapping studies a nespoliehanie sa na intuíciu, inak by nebol dnes tam, kde je a náš rozhlasový trh by vyzeral inak.

Konkurenti Expresu sa len pozerali, čo sa mu to v akom krátkom čase podarilo aj vďaka tomu, že mu to dovolili a spoliehaním sa na intuíciu vo všetkom - programe, hudbe atď. Malé rádiá sa ho snažia veľakrát kopírovať a veľké prichádzajú na to, že rádio sa riadi inak ako len hlavami ľudí v zodpovedných pozíciách. Expres zobudil náš rozhlasový trh tým, že začal ako prvý fungovať na báze sofistikovnej biznisfirmy, ktorá nespí, ale neustále preveruje možnosti trhu a ostro sleduje kroky konkurencie.

B.

pridať príspevok  Diskusia k článku: 56 príspevkov

LuboTS (neregistrovaný, 82.145.216.xxx)
LuboTS (neregistrovaný, 82.145.216.xxx) 15.03.2014 18:37

Je pravda že tu chýbali Tvoje príspevky, ako dobre že si sa vrátil, mimochodom táto informácia vôbec nie je pre nás nová. Písalo sa o tom aj na týchto stránkach.

tn (neregistrovaný, 78.98.246.xxx)
tn (neregistrovaný, 78.98.246.xxx) 03.12.2013 01:55

tam bol vtedy taký problém že Expres musel spustiť do konca roka aspoň jeden vysielač, aby neprišli o licenciu - a bola to Čadca

Peter_BB (neregistrovaný, 81.161.60.xxx)
Peter_BB (neregistrovaný, 81.161.60.xxx) 02.12.2013 15:00

Zaujímavé, že Čadca 95.4 bola funkčná už od 30.12.1999 (Expres oficiálne začínal 31.12.1999), napr. moje mesto ožilo signálom až 17.04.2000. Majú momentálne už hustú sieť FM (VKV2) vysielačov, je ich okolo 40 a v dohľadnej dobe ešte asi nejaké pribudnú. Inak všetky hrajú synchrónne.

Áno, Expres má od roku 2006 najvyššiu počúvanosť spomedzi všetkých SK Rádií v FM (VKV2) pásme a predpokladám, že sa to nezmení v najbližších 10-ich rokoch..ľudia sú už naučení počúvať Expres. Tiež som ho predtým dosť počúval, ale teraz som už presedlal k iným Rádiám..dosť počúvam Rádio Slovensko, lebo je v ňom jednoznačne najviac informácií zo všetkých slovenských Rádií a ja som človek hladný po informáciách. :-)

dominika (neregistrovaný, 178.18.75.xxx)
dominika (neregistrovaný, 178.18.75.xxx) 15.08.2012 16:33

neviete ako sa vytvara radio?

Aktuálne články

Počúvanosť
2. + 3. vlna 2019
1.
18,05%   - 0,08%
2.
15,96%   - 0,36%
3.
9,84%   - 0,20%
4.
7,19%   + 0,06%
5.
6,68%   + 0,10%
MEDIAN SK - Market & Media & Lifestyle - TGI
2. + 3. vlna 2019 (kĺzavé dáta)
% populácie SR vo veku 14-79 rokov, počúval včera
október 2019
1.
12,13%   + 0,15%
2.
11,63%   + 0,06%
3.
8,47%   + 0,07%
4.
8,38%   - 0,40%
5.
5,99%   + 0,07%
Počúvanosť cez aplikáciu Radia.sk - október 2019
% celkovej počúvanosti
IX.-XI. etapa 2019
1.
33,5%   + 0,3%
2.
25,5%   - 0,4%
3.
22,7%   + 0,3%
4.
16,8%   + 0,7%
5.
15,2%   ± 0,0%
MEDIAN SK, RADIOPROJEKT, IX.-XI./2019
% populácie SR vo veku 14-79 rokov, počúval minulý týždeň
Hranosť
2. týždeň 2020 06.01.2020 - 12.01.2020
1.
Tones and I
Dance Monkey
2.
Maroon 5
Memories
3.
Jonas Blue
Ritual (Feat. Tiësto & Rita Ora)
4.
Post Malone
Circles
5.
Regard
Ride It
34. týždeň 2019 26.08.2019
1.
Shawn Mendes & Camila Cabello
Señorita
2.
Daddy Yankee & Katy Perry Feat Snow
Con Calma
3.
Billie Eilish
Bad Guy
4.
Lil Nas X
Old Town Road
5.
Katy Perry
Never Really Over