menu
predchádzajúce
nasledujúce
spustiť rotovanie
zastaviť rotovanie

Úvaha: Rádio Expres zmenilo náš rozhlasový trh

Keď v posledný deň roku 1999 začalo skúšobne vysielať Rádio Expres, nik nepredpokladal, že vznikne ďalšie rádio s takmer celoplošným pokrytím a že relatívne skoro porazí v počúvanosti svojich roky zabehaných konkurentov. Veľký hráči, ale aj analytici v oblasti médií, pokladali za nemožné aby sa jednotkou stalo nové rádio.

Pôvodne projekt diaľničnej stanice financovaný Európskou bankou pre obnovu a rozvoj štartoval vysielanie z hlavného mesta na frekvenciách v Považskej Bystrici, v Námestove, v Lučeneci a v Rimavskej Sobote, pričom Bratislavu spustili o dosť neskôr. Najprv malému rádiu so zlým programom a hudobným formátom začali rapídne pribúdať vysielače a neskôr [pravdepodobne sa zámerne čakalo na solídne pokrytie] po úpravách programu a hudobného formátu sa dostalo na absolútny vrchol v počúvanosti.

Majitelia Expresu ako prví investovali do mapping study a robili rádio ako biznis, nie ako ďalšie intuitívne riadené rádio. Sofistikované a drahé štúdie priniesli svoje ovocie - ukázali nedostatky konkurencie a našli medzeru na trhu. Rádio Expres ako prvé začalo u nás s hudobným plánovaním na základe tzv. call outov, metódy telefonického zisťovnia obľúbenosti skladieb.

Rádio, ktoré začalo na nule, zrazu získalo pred konkurenciou len tažko dohnateľný náskok v krátkom horizonte a svojim príchodom zmenilo domáci rozhlasový trh, kde predtým v súkromnej sfére kraľovalo Fun Radio a Radio Okey [Koliba]. Expres k nám priniesol len to, čo v zahraničí funguje už dávno - riadenie rádia na základe pravidelných mapping studies a nespoliehanie sa na intuíciu, inak by nebol dnes tam, kde je a náš rozhlasový trh by vyzeral inak.

Konkurenti Expresu sa len pozerali, čo sa mu to v akom krátkom čase podarilo aj vďaka tomu, že mu to dovolili a spoliehaním sa na intuíciu vo všetkom - programe, hudbe atď. Malé rádiá sa ho snažia veľakrát kopírovať a veľké prichádzajú na to, že rádio sa riadi inak ako len hlavami ľudí v zodpovedných pozíciách. Expres zobudil náš rozhlasový trh tým, že začal ako prvý fungovať na báze sofistikovnej biznisfirmy, ktorá nespí, ale neustále preveruje možnosti trhu a ostro sleduje kroky konkurencie.

B.

pridať príspevok  Diskusia k článku: 56 príspevkov

LuboTS (neregistrovaný, 82.145.216.xxx)
LuboTS (neregistrovaný, 82.145.216.xxx) 15.03.2014 18:37

Je pravda že tu chýbali Tvoje príspevky, ako dobre že si sa vrátil, mimochodom táto informácia vôbec nie je pre nás nová. Písalo sa o tom aj na týchto stránkach.

tn (neregistrovaný, 78.98.246.xxx)
tn (neregistrovaný, 78.98.246.xxx) 03.12.2013 01:55

tam bol vtedy taký problém že Expres musel spustiť do konca roka aspoň jeden vysielač, aby neprišli o licenciu - a bola to Čadca

Peter_BB (neregistrovaný, 81.161.60.xxx)
Peter_BB (neregistrovaný, 81.161.60.xxx) 02.12.2013 15:00

Zaujímavé, že Čadca 95.4 bola funkčná už od 30.12.1999 (Expres oficiálne začínal 31.12.1999), napr. moje mesto ožilo signálom až 17.04.2000. Majú momentálne už hustú sieť FM (VKV2) vysielačov, je ich okolo 40 a v dohľadnej dobe ešte asi nejaké pribudnú. Inak všetky hrajú synchrónne.

Áno, Expres má od roku 2006 najvyššiu počúvanosť spomedzi všetkých SK Rádií v FM (VKV2) pásme a predpokladám, že sa to nezmení v najbližších 10-ich rokoch..ľudia sú už naučení počúvať Expres. Tiež som ho predtým dosť počúval, ale teraz som už presedlal k iným Rádiám..dosť počúvam Rádio Slovensko, lebo je v ňom jednoznačne najviac informácií zo všetkých slovenských Rádií a ja som človek hladný po informáciách. :-)

dominika (neregistrovaný, 178.18.75.xxx)
dominika (neregistrovaný, 178.18.75.xxx) 15.08.2012 16:33

neviete ako sa vytvara radio?

Aktuálne články

Počúvanosť
piatok, 14.8.2020
1.
20,26%   - 0,26%
2.
14,23%   + 0,90%
3.
13,76%   - 0,41%
4.
11,12%   - 0,62%
5.
7,31%   - 0,16%
Počúvanosť cez web a aplikáciu Radia.sk - 14.8.2020
podiel [%] celkovej počúvanosti
4. vlna 2019 + 1. vlna 2020 (kĺzavé dáta)
1.
17,78%   - 0,12%
2.
15,38%   - 0,38%
3.
10,04%   + 0,15%
4.
7,32%   + 0,11%
5.
6,97%   - 0,01%
MEDIAN SK - Market & Media & Lifestyle - TGI
4. vlna 2019 + 1. vlna 2020 (kĺzavé dáta)
% populácie SR vo veku 14-79 rokov, počúval včera
IV.-VI. etapa 2020
1.
34,4%   ± 0,0%
2.
25,2%   - 0,2%
3.
24,2%   + 0,2%
4.
17,4%   + 0,3%
5.
17,1%   + 0,1%
MEDIAN SK, RADIOPROJEKT, IV.-VI./2020
% populácie SR vo veku 14-79 rokov, počúval minulý týždeň
Hranosť
32. týždeň 2020 03.08.2020 - 09.08.2020
1.
Ava Max
Salt
2.
Ray Dalton
In My Bones
3.
Surf Mesa
Ily (I Love You Baby) [Feat. Emilee]
4.
Felix Jaehn & Vize
Close Your Eyes (Feat. Miss Li)
5.
Dua Lipa
Physical
34. týždeň 2019 26.08.2019
1.
Shawn Mendes & Camila Cabello
Señorita
2.
Daddy Yankee & Katy Perry Feat Snow
Con Calma
3.
Billie Eilish
Bad Guy
4.
Lil Nas X
Old Town Road
5.
Katy Perry
Never Really Over