menu
predchádzajúce
nasledujúce
spustiť rotovanie
zastaviť rotovanie

Úvaha: Rádio Expres zmenilo náš rozhlasový trh

Keď v posledný deň roku 1999 začalo skúšobne vysielať Rádio Expres, nik nepredpokladal, že vznikne ďalšie rádio s takmer celoplošným pokrytím a že relatívne skoro porazí v počúvanosti svojich roky zabehaných konkurentov. Veľký hráči, ale aj analytici v oblasti médií, pokladali za nemožné aby sa jednotkou stalo nové rádio.

Pôvodne projekt diaľničnej stanice financovaný Európskou bankou pre obnovu a rozvoj štartoval vysielanie z hlavného mesta na frekvenciách v Považskej Bystrici, v Námestove, v Lučeneci a v Rimavskej Sobote, pričom Bratislavu spustili o dosť neskôr. Najprv malému rádiu so zlým programom a hudobným formátom začali rapídne pribúdať vysielače a neskôr [pravdepodobne sa zámerne čakalo na solídne pokrytie] po úpravách programu a hudobného formátu sa dostalo na absolútny vrchol v počúvanosti.

Majitelia Expresu ako prví investovali do mapping study a robili rádio ako biznis, nie ako ďalšie intuitívne riadené rádio. Sofistikované a drahé štúdie priniesli svoje ovocie - ukázali nedostatky konkurencie a našli medzeru na trhu. Rádio Expres ako prvé začalo u nás s hudobným plánovaním na základe tzv. call outov, metódy telefonického zisťovnia obľúbenosti skladieb.

Rádio, ktoré začalo na nule, zrazu získalo pred konkurenciou len tažko dohnateľný náskok v krátkom horizonte a svojim príchodom zmenilo domáci rozhlasový trh, kde predtým v súkromnej sfére kraľovalo Fun Radio a Radio Okey [Koliba]. Expres k nám priniesol len to, čo v zahraničí funguje už dávno - riadenie rádia na základe pravidelných mapping studies a nespoliehanie sa na intuíciu, inak by nebol dnes tam, kde je a náš rozhlasový trh by vyzeral inak.

Konkurenti Expresu sa len pozerali, čo sa mu to v akom krátkom čase podarilo aj vďaka tomu, že mu to dovolili a spoliehaním sa na intuíciu vo všetkom - programe, hudbe atď. Malé rádiá sa ho snažia veľakrát kopírovať a veľké prichádzajú na to, že rádio sa riadi inak ako len hlavami ľudí v zodpovedných pozíciách. Expres zobudil náš rozhlasový trh tým, že začal ako prvý fungovať na báze sofistikovnej biznisfirmy, ktorá nespí, ale neustále preveruje možnosti trhu a ostro sleduje kroky konkurencie.

B.

pridať príspevok  Diskusia k článku: 56 príspevkov

LuboTS (neregistrovaný, 82.145.216.xxx)
LuboTS (neregistrovaný, 82.145.216.xxx)
15.03.2014 18:37
0
0

Je pravda že tu chýbali Tvoje príspevky, ako dobre že si sa vrátil, mimochodom táto informácia vôbec nie je pre nás nová. Písalo sa o tom aj na týchto stránkach.

tn (neregistrovaný, 78.98.246.xxx)
tn (neregistrovaný, 78.98.246.xxx)
03.12.2013 01:55
0
0

tam bol vtedy taký problém že Expres musel spustiť do konca roka aspoň jeden vysielač, aby neprišli o licenciu - a bola to Čadca

Peter_BB (neregistrovaný, 81.161.60.xxx)
Peter_BB (neregistrovaný, 81.161.60.xxx)
02.12.2013 15:00
0
0

Zaujímavé, že Čadca 95.4 bola funkčná už od 30.12.1999 (Expres oficiálne začínal 31.12.1999), napr. moje mesto ožilo signálom až 17.04.2000. Majú momentálne už hustú sieť FM (VKV2) vysielačov, je ich okolo 40 a v dohľadnej dobe ešte asi nejaké pribudnú. Inak všetky hrajú synchrónne.

Áno, Expres má od roku 2006 najvyššiu počúvanosť spomedzi všetkých SK Rádií v FM (VKV2) pásme a predpokladám, že sa to nezmení v najbližších 10-ich rokoch..ľudia sú už naučení počúvať Expres. Tiež som ho predtým dosť počúval, ale teraz som už presedlal k iným Rádiám..dosť počúvam Rádio Slovensko, lebo je v ňom jednoznačne najviac informácií zo všetkých slovenských Rádií a ja som človek hladný po informáciách. :-)

dominika (neregistrovaný, 178.18.75.xxx)
dominika (neregistrovaný, 178.18.75.xxx)
15.08.2012 16:33
0
0

neviete ako sa vytvara radio?

Aktuálne články

Počúvanosť
štvrtok, 25.4.2024
1.
21,69%   + 0,23%
2.
18,40%   - 0,05%
3.
11,90%   - 0,18%
4.
9,57%   - 0,16%
5.
7,67%   - 0,10%
Počúvanosť cez web a aplikáciu Radia.sk - 25.4.2024
podiel [%] celkovej počúvanosti
3. + 4. vlna 2023 (kĺzavé dáta)
1.
16,07%   - 0,08%
2.
14,06%   - 0,09%
3.
9,85%   + 0,31%
4.
8,52%   + 0,30%
5.
7,62%   - 0,40%
MEDIAN SK - Market & Media & Lifestyle - TGI
3. + 4. vlna 2023 (kĺzavé dáta)
% populácie SR vo veku 14-79 rokov, počúval včera
XII. etapa 2023 - II. etapa 2024
1.
31,3%   - 0,2%
2.
22,2%   - 0,5%
3.
21,6%   ± 0,0%
4.
17,8%   + 0,4%
5.
16,2%   - 0,2%
MEDIAN SK, RADIOPROJEKT, XII.-II./2024
% populácie SR vo veku 14-79 rokov, počúval minulý týždeň
Hranosť
16. týždeň 2024 15.04.2024 - 21.04.2024
1.
Album
Dua Lipa
Houdini
2.
Album
Cyril
Stumblin' In
3.
Album
Sia
Gimme Love
4.
Album
Ofenbach
Overdrive Ft. Norma Jean Martine
5.
Album
Kygo Ft. Ava Max
Whatever
34. týždeň 2019 26.08.2019
1.
Album
Shawn Mendes & Camila Cabello
Señorita
2.
Album
Daddy Yankee & Katy Perry Feat Snow
Con Calma
3.
Album
Billie Eilish
Bad Guy
4.
Album
Lil Nas X feat. Billy Ray Cyrus
Old Town Road
5.
Album
Katy Perry
Never Really Over